سه شنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۱
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۹۶۳
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارشی از مسجد آتی ساز

این مسجد مدرک کارشناسی قرآن و حدیث می‌دهد

مسجد جامع الزهرا(س) مجری متفاوت و ابتکاری طرح مدرسه در مسجد است؛ اعطای مدرک کارشناسی قرآن و حدیث به دانش‌آموزان، موفقیت ۱۰۰ درصدی بچه‌های مسجد در کنکور دانشگاه‌ها و آموزش تخصصی ورزش و زبان دوم از ویژگی‌های اجرای این طرح در مسجدالزهرا(س) است.

به گزارش مسجدخبر به نقل از شبستان، برخی از کارشناسان حوزه مسجد و آموزش و پرورش درباره چرایی وقوع برخی حوادث تلخ در مدارس و دانشگاه ها در اغتشاشات چند ماه قبل کشور مشکل را ناشی از کمکاری در حزوه تربیت و پرورش می دانند. شاید اگر طرح هایی همچون هجرت و امین با قوت و فراگیری بیشتری در مدارس اجرا می شد شاهد چنین اتفاقاتی نمی شدیم. تجربه موفق مساجد مجری طرح مدرسه در مسجد به خوبی این ادعا را اثبات می کند.

 

مسجد جامع الزهرا (س) در شهرک آتی‌ساز منقطه سعادت‌آباد تهران از مجریان موفق این طرح است که از سال ۱۳۷۹ دانش آموزان در پایه های سوم تا هفتم را تحت آموزش دارد. روش اجرای طرح مدرسه در مسجد در مسجد جامع الزهرا (س) بسیار با روش سایر مساجد متفاوت است. «محمدصادق حق‌شناس» در این باره به خبرنگار شبستان گفت: روش ما در این مسجد را حتی نمی توان طرح مدرسه در مسجد نامید چرا که با این طرح بسیار تفاوت دارد. مهم ترین نکته این است که کلاس های این مدرسه با فعالیت مستمر دانش آموزان برگزار می شود و جالب آنکه اکثر این دانش آموزان و والدین آنان از نمازگزاران ثابت مسجد جامع الزهرا (س) هستند.

 

اهدای مدرک رسمی کارشناسی به دانش آموزان

اما تفاوت اول در این است که دانش آموزان پس از پایان دوره تحصیل در مسجد جامع الزهرا (س) شهرک آتی ساز، مدرک کارشناسی (لیسانس) رشته قرآن و حدیث را دریافت می کنند و قطعا همین موضوع انگیزه ها را برای موفقیت در آزمون ورودی این مدرسه بیشتر کرده است. اهدای این مدرک به گفته حق‌شناس پس از سال ها رایزنی و ارائه اسناد مستند از فعالیت های کاملا حرفه ای و تخصصی این مسجد در حوزه آموزش و پرورش دریافت شد.

 

مدیر مدرسه مسجد جامع الزهرا (س) افزود: دانش آموزان پایه های هشتم در روزهای شنبه تا پنجشنبه و از ساعت هشت تا ۱۵ و ۳۰ دقیقه در کلاس ها شرکت می کنند و علاوه بر تحصیل بسیار متفاوت دروس رایج در سایر مدارس همچون ادبیات و ریاضی و فیزیک و زبان های خارجی، به صورت تخصصی در کلاس های علوم قرآن و حدیث نیز شرکت می کنند.

 

موفقیت صد درصدی در کنکور ورودی دانشگاهها

وی گفت: تفاوت دوم این است که دانش آموزانی که با شرکت در کلاس های مسجد جامع الزهرا (س) در کنکور ورودی دانشگاه ها پذیرفته می شوند، تحصیل آنان در مقاطع تحصیلات تکمیلی -کارشناسی ارشد و دکتری- کاملا رایگان است. جالب است بدانید که تاکنون حتی یک نفر نیز نبوده که در کنکور دانشگاه های کشور پذیرفته نشود. کیفیت کلاس ها قبولی در کنکور را برای همه دانش آموزان تضمین می کند.

 

حق‌شناس اضافه کرد: نکته دیگر درباره امتیازات مدرسه مسجد جامع الزهرا (س) این است که دانش آموزان باید یک زبان خارجی -انگیسی و عربی- را به صورت کامل یاد بگیرند و در صورت علاقمندی می توانند زبان سوم را نیز یاد بگیرند.

 

وی ادامه داد: اکنون ۱۲۰ دانش آموز در کلاس های مسجد جامع الزهرا (س) شرکت می کنند که ۸۰ نفر از برادران و ۴۰ نفر نیز از خواهران هستند و مبلغ ۲۱ میلیون تومان برای دوره تحصیلی مهر ماه تا خرداد ماه از خانواده این دانش آموزان دریافت می شود.

 

آموزش تخصصی یک رشته ورزشی

از نکات جالب توجه دیگر درباره مدرسه مسجد جامع الزهرا (س) این است که دانش آموزان موظف هستند به صورت تخصصی در کلاس های یکی از رشته های ورزشی شرکت و مدارج عالی را دریافت کنند. پیشنهاد اولیه ما به پسران، آموزش رشته های رزمی (نیم جوستو) و خواهران (دفاع شخصی) است. البته دانش آموزان می توانند در هر رشته دیگری که تمایل دارند علاقمندي خود را دنبال کنند. امکانات شرکت در رشته هایی همچون والیبال و فوتبال و بسکتبال نیز از سوی کارگزاران این مسجد فراهم شده است.

 

حق‌شناس درباره میزان همکاری کارگزاران مسجد جامع الزهرا(س) با برگزاری کلاس های مدرسه در این مسجد گفت: این کلاس ها به صورت کاملا هماهنگ با مدیریت این مسجد برگزار می شود و همین موجب شد ما که کار را با کمتر از ۱۰ دانش آموز شروع کردیم اکنون بیش از ۱۲۰ دانش آموز را در همه پایه ها تحت پوشش داشته باشیم.

 

وی افزود: دانش آموزان مدرسه مسجد جامع الزهرا (س) علاوه بر موفقیت در کنکور سراسری، در المپیادهای علمی و همایش ها و رقابت های ورزشی و جشنواره های قرآنی و فرهنگی و هنری حائز رتبه های برتر شده اند. چند سال است شاهدیم پدران و مادرانی که زمانی خودشان دانش آموز مدرسه مسجد جامع الزهرا (س) بودند در جلسات اولیای این مدرسه شرکت می کنند و برخی از آنان جزو مدیران در دستگاه های مختلف هستند.

مسجد جامع الزهرا(س) به واسطه داشتن چنین مدرسه ای که به گفته حق‌شناس همراهی فوق العاده پدران و مادران دانش آموزان در کسب این همه موفقیت بسیار موثر بوده است، مسجدی برقرار و بسیار فعال است.

 

همکاری مستمر با خانه سبک زندگی ایرانی اسلامی نسل توحیدی

مسجد جامع الزهرا (س) به واسطه این همه فعالیت با خانه سبک زندگی ایرانی اسلامی «نسل توحیدی» همکاری بسیار خوبی دارد و در زمینه های آمادگی برای ازدواج و پیوند توحیدی، ارتقای مهارت های زوجین و بلوغ با هم بودن، آمادگی برای فرزندآوری و اصول ظرفیت سازی و ارتقای استعداد فرزندان آینده، اصول و مهارت های ظرفیت سازی و تربیت فرزند در دوران بارداری، اصول تربیت نسل توحیدی در دو سال اول، اصول و مهارت های ارتقای کلام و ظرفیت های تربیت فرزند در کلام والدین، اصول و مهارت های تربیت فرزند در هفت سال اول، اصول و مهارت های تربیت فرزند در هفت سال دوم و برگزاری دوره های تخصصی برای گروه های متخصص و تربیت مربی کلاس ها و دوره ها کارگاه های خوبی با حضور مردم شهرک آتی ساز و اهالی مسجد جامع الزهرا (س) برگزار می کند.

 

مرکز مشاوره این مسجد با مرکز مشاوره خانه سبک زندگی ایرانی اسلامی نسل توحیدی نیز در زمینه های پیش از ازدواج، حین ازدواج و مهارت ‌های ارتباطی زوجین، تعارضات و اختلالات مرتبط به نظام روابط خانواده، مهارت‌ های همسرداری، مهارت‌ های والدینی و مهارت ‌های فرزندپروری، همکاری خوبی دارد.

 

همکاری دانشجویان دانشگاههای مختلف با مسجد جامع الزهرا(س)

مسجد جامع الزهرا(س) نمونه ای بسیار موفق در جذب نسل های مختلف از دانش آموزان و دانشجویان تا نخبگان حوزوی و دانشگاهی و سایر گروه های مردم است و اکنون گروهی از دانشگاهیان دانشگاه های تهران، صنعتی امیر کبیر، شریف و شهید بهشتی در ارتقای کیفی و کمی برنامه های این مسجد بسیار فعال هستند.

 

فعالیت تخصصی و بسیار موفق در حفظ قرآن

از نتایج این همکاری و البته همت کارگزاران مسجد این است که دوره حفظ تخصصی قرآن با تلاش  مؤسسه قرآن ‌پژوهان تهران ویژه پسران ۱۱ تا ۱۶ سال، در دوره های دو ساله در مسجد جامع الزهرا (س) برگزار می شود. از نتایج این همکاری، دریافت مدرک رسمی کارشناسی از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری است که در بالا به آن اشاره شد.

 

 مسجد جامع الزهرا (س) در برگزاری برنامه های دینی و فرهنگی نیز بسیار موفق است و همه برنامه های آن طبق تقویم از پیش تعیین شده و با همراهی دانش آموزان و دانشجویان خواهر و برادر برگزار می شود و هر برنامه به یاد یک شهید و هر چند وقت یک بار با تقدیر از خانواده معظم شهدا برگزار می شود.

 

امیدواریم همه مساجد، برقرار باشند

مسجد جامع الزهرا (س) با فعالیت هایی که بیان شد توانسته به مسجدی برقرار و در تراز انقلاب اسلامی تبدیل شود و می توان آن را در زمینه های فرهنگی، آموزشی، پرورشی، قرآنی و ورزشی به همه مسجدی های کشور معرفی کرد. حق‌شناس در این خصوص گفت: امیدواریم همه مساجد همچون مسجد الزهرا (س) باشند و بتوانند بهترین آموزش ها و برترین خدمات را به مردم در حوزه های مختلف ارائه کنند.

 

پایان پیام/
https://www.masjed.ir/u/1c3x

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری