دوشنبه / ۲۳ اَمرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۱
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۳۴۲
گزارشگر : جلال حیران نیا
وزیر ارشاد:‌

مسجد مبنای برگزاری مسابقات قرآنی می‌شود

وزیر ارشاد گفت: رویکردمان این است که مسجد مبنای برگزاری جشنواره‌های مختلف و مسابقات قرآنی شود، به طوری که مساجد مملو از نوجوانان و جوانان شوند. اگر بخواهیم مقابل امواج سهمگین که کیان خانواده را مورد هدف قرار داده بایستیم باید به مسجد پناه ببریم.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد؛ محمدمهدی اسماعیلی در آیین رونمایی از پوستر همایش ملی «مسجد و نظم اجتماعی در ایران» و شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی که با حضور رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور و رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، تاکید کرد: امسال شورای سیاستگذاری همایش از اساتید برجسته علوم اجتماعی در کشور و حوزه‌های علمیه و نخبگان تشکیل شده و بنای دولت استفاده از همه ظرفیت‌های نخبگی برای تحقق حکمرانی مطلوب در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه است.
 
وی از حضور و همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در راستای برگزاری همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران، قدردانی کرد و افزود: ما همایش را صرفاً به عنوان برپایی و اجرای یک رویداد برگزار نمی‌کنیم، بلکه هدف‌گذاریِ دقیق داریم. به ویژه وقتی در مورد پژوهش‌های فرهنگی صحبت‌ می‌کنیم. دولتِ تلاش می‌کند از مشارکت گسترده همه اندیشمندان و فضلا برای ارتقاءِ فعالیت‌ها استفاده کند.
 
اسماعیلی تصریح کرد: فلسفه شکل‌گیری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و سایر دفاتر مطالعاتی در وزارتخانه این است که حلقه واسط برای جهت‌دهی به مطالعات و پژوهش‌ها برای حکمرانی فرهنگی، هنری و رسانه‌ای باشد نه اینکه پژوهشگاه فقط اعضای هیئت علمی داشته باشد. بلکه فعالیت انجام می‌شود و پژوهشگاه به عنوان حلقه واسط عمل می‌کند تا ضمن پژوهش بتواند از فضای بیرونی این اتفاق را رقم بزند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه امروز پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نقش محوری را در دولت و کشور ایفا می‌کند، افزود: اکنون مرکز رصد در پژوهشگاه به صورت هفتگی کاربردی‌ترین پژوهش‌ها را در اختیار ما می‌گذارد و معتبرترین افکارسنجی‌ها را در مرکز رصد پژوهشگاه داریم. چنین همایش‌هایی باید به نقطه جهشی برای ارتقای فعالیت‌های عرصه حکمرانی با محور مسجد تبدیل شود. به این معنا که همه ارزیابی‌ها از مسجد باشد.
 
اسماعیلی گفت: ما معتقدیم مسجد محور همه فعالیت‌ها در زیست‌بوم ایران فرهنگی است. ایران عزیز ما از زمان ورود اسلام رویکردی تمدنی و یک نوع همنشینی با اسلام داشت و به همنشینی جذاب بین عناصر مختلف اجتماعی رسید.
 
وی گفت: همواره میدان امام(ره) اصفهان را به عنوان میدان تمدنی توصیف کرده‌ام. به این معنا که در ضلع شمالی میدان مسجد قرار گرفته و مسجد در رأس حوزه اجتماعی جامعه اسلامی تبلور دارد. سمت راست میدان مسجد شیخ لطف‌الله که مدرسه است واقع شده و رو‌به‌رو میدان عالی قاپو به عنوان محل سیاست و در نهایت جنوب میدان بازار قیصریه واقع شده و همنشینی زیبایی از اقتصاد و سیاست را ذیل فرهنگ مبتنی بر مسجد می‌بینیم. ما در نظام جمهوری اسلامی ایران نگاهمان این است که مسجد کانون است و از حوزه‌های علمیه تا مراکز دیگر حول مسجد شکل می‌گیرند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ذکر این نکته که دولت دینی در واقع یک معمار دینی برای جامعه است، ادامه داد: برخی تصور می‌کنند که ما می‌خواهیم به صورت پسوند به هر مسئله‌ای این توصیف را بچسبانیم، در حالی که ذات مسأله و نگاه ما دینی است، چنان که در آموزه‌های دینی تأکید شد «الدّنیا مَزرعةُ الآخِرَة». این رویکرد در مسجد محقق می‌شود.
 
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور  درباره توسعه و ارتقای فعالیت‌های بینابخشی در حوزه قرآن افزود: رویکردمان این است که مسجد مبنای برگزاری جشنواره‌های مختلف و مسابقات قرآنی شود، به طوری که مساجد مملو از نوجوانان و جوانان شوند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر بخواهیم مقابل امواج سهمگین که کیان خانواده را مورد هدف قرار داده بایستیم باید به مسجد پناه ببریم. مسجد محل اجتماع‌مان است و امیدوارم با محافل قرآنی باشکوه در مساجد کشور شاهد برگزاری برنامه‌های قرآنی مفصل باشیم و این رویکرد را گسترش دهیم.
 
انتهای‌پیام/
https://www.masjed.ir/u/1bhh

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

پیام تسلیت رئیس مرکز درپی درگذشت آیت‌الله نجفی
 
همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد: