سه شنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۹
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۳۶۷
گزارشگر : جلال حیران نیا
مدیر ناحیه حضرت‌عبدالعظیم(ع) امور مساجد خبر داد:

مساجد مسیر پیاده‌روی اربعین میزبان جاماندگان هستند

مدیر ناحیه حضرت عبدالعظیم علیه السلام(شهرستان‌ری) مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: درب مساجد مسیرهای اصلی و اطراف آن از قبل از نماز صبح تا ساعاتی بعد از نماز مغرب باز است و بسیاری از مساجد این مسیر با برپایی موکب میزبان جاماندگان پیاده اربعین حسینی هستند.

به گزارش سریس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد، امسال اربعین هم، بر سبیل سال‌های گذشته، آن دسته از عاشقان اباعبدالله الحسین علیه‌السلام که نتوانستند در مسیر نجف و کربلا گام بردارند، در شهرهای خود به سمت مقاصدی که یادآور ایثار و شهادت است،  پیاده‌روی می‌کنند. در استان و شهر تهران هم چند سالیست مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین مملو از عاشقانیست که سلام و لبیکشان را از شهرخود و در مسیر حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام، به سمت کربلا راهی می‌کنند.

 

در شهر تهران مسیر اصلی راهپیمایی از میدان امام حسین علیه السلام به سمت حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام است، که البته مسیرهای فرعی هم از نقاط مختلف پایتخت به این مسیر وصل می‌شوند. در طول این مسیرها چندین مسجد وجود دارد که درب آنها برای استراحت و پذیرایی از زائران و جامانده‌های اربعین باز است. این مساجد همچنین با ایجاد موکب‌هایی در مسیر پیاده‌روی از راه‌پیمایان پذیرایی می‌کنند. با توجه به اینکه این مسیرها از چندین ناحیه مرکز رسیدگی به امور مساجد عبور می‌کند، درباره اقداماتی که انجام شده با حجت‌الاسلام و المسلمین حسن عامری مدیر ناحیه حضرت عبدالعظیم علیه السلام(شهرستان‌ری) مرکز رسیدگی به امور مساجد که اصلی ترین مسیر پیاده‌روی در ناحیه‌ی ایشان است، گفتگو کرده‌ایم.
 
مدیر ناحیه حضرت عبدالعظیم علیه السلام، درباره مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین گفت: مساجد چندین ناحیه مرکز رسیدگی به امور مساجد میزبان  جاماندگان پیاده‌روی اربعین هستند.
 
وی افزود: در آغاز مسیر از میدان امام حسین تا خیابان فداییان اسلام، مساجد ناحیه شهید محلاتی میزبان راه‌پیمایان اربعین در تهران هستند. در مسیرهای دیگری هم که به سمت شهرری ختم می‌شود، از میدان آزادی ناحیه شهید مصطفی خمینی رضوان الله علیه و مسیرهایی که از سمت بازار به مسیرهای اصلی ختم می‌شوند، مساجد ناحیه امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، میزبان عاشقان اباعبدالله علیه السلام در پیاده‌روی روز اربعین تهران هستند. بر همین اساس و طبق برآورد صورت گرفته قریب به ۱۵۰ مسجد در مسیرهای پیاده‌روی اربعین قرار دارند.

 

حجت الاسلام و المسلمین عامری گفت: طبق دستورالعمل ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد در مسیرهای خیابان رجایی و فداییان اسلام، هر ۵۰۰ متر، مساجدی که در آن حوالی قرار دارند بایستی از قبل از نماز صبح تا ساعاتی پس از نماز مغرب و عشا دربشان باز باشد.

 

وی افزود: طبق همین دستورالعمل بایستی تمام صحن مسجد در اختیار راهپیمایان روز اربعین قرار بگیرد. بایستی شبستان مساجد برای استراحت و یا کارهای فرهنگی به روی این عزیزان باز باشد. همچنین سرویس‌های بهداشتی مساجد برای تجدید وضو باید در تمامی این ساعات باز باشند.

 

مدیر ناحیه حضرت عبدالعظیم علیه السلام درباره مساجدی که علاقمند به برپایی موکب در مسیر اصلی راهپیمایان اربعین در تهران هستند، گفت: آن دسته از مساجدی که در حاشیه مسیرهای اصلی هستند موکب‌های خود را دقیقاً جلوی درب مسجد و آنهایی که کمی از حاشیه اصلی فاصله دارند در مسیر اصلی پیاده‌روی، موکب برپا می‌کنند. گرچه درب این مساجد نیز باید طبق دستورالعمل مذکور باز باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین عامری درباره خدمات موکب‌های مساجد گفت: علاوه بر پذیرایی از راهپیمایان عزیز که در اکثر این مواکب مشترک است، فعالیت‌ها و خدمات متنوعی هم صورت می‌گیرد که خدماتی مثل محل استراحت، طبخ غذا، خدمات فرهنگی، احکام، مداحی و در برخی مواکب خدمات پزشکی را شامل می‌شود.

 

وی درباره ارائه خدمات فرهنگی‌ در طول مسیرها گفت: ائمه جماعات مساجد با کمک بسیج طلاب در این موکب‌های مساجد حضور دارند و خدماتی مثل پاسخگویی به سوالات شرعی و مشاوره ارائه می‌دهند. همچنین، آنها به خدمات مساجد نظارت دارند.

 

وی افزود: یکی از کارهای فرهنگی که در روز اربعین صورت می‌گیرد ایجاد «حسینیه کودک» است که تمام امورات آن توسط کودکان اداره می‌شود. همچنین «حسینیه بانوان» برای مراجعه بانوان محترمه در این مسیر برپا می‌شود که امکاناتی برای استراحت بانوان و خدمات به مادران محترمه را در خود دارند.

 

وی افزود: مقرر شده در مواکب یاد شده چندین نوبت، قبل و بعد از نماز ظهر، زیارت اربعین قرائت شود. همچنین در این مواکب موعظه‌های ۵ دقیقه‌ای از سوی ائمه جماعات و طلاب بسیجی ارائه می‌شود. ذکر مصیبت، روضه و مداحی هم در این مواکب برگزار می‌شود. از مداحان مشهور نیز در این مواکب برنامه خواهند داشت و راهپیمایان عزیز می‌توانند ضمن استراحت در موکب‌ها از این مراسم هم فیض ببرند.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان ری در ادامه گفت: ما در طول مسیر چندین موکب قرآنی داریم که پردیس‌های خود را در طول مسیر برپا می‌کنند. در این موکب‌ها علاوه بر تلاوت قرآن مسابقات قرآن نیز برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه مواکب بسیار خوبی در طول مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حضور دارند، گفت: موکب مسجد جامع امام حسن مجتبی علیه السلام، موکب مسجد حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، موکب مسجد الهادی علیه السلام و موکب مسجد مرحوم آیت الله فیروزآبادی رضوان الله تعالی علیه در خیابان فدائیان اسلام و همچنین موکب مسجد امام رضا علیه السلام در خیابان شهید رجایی و موکب مسجد حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها در میدان معلم شهرری و موکب مسجد حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در باقر شهر از مواکبی هستند که در طول راهپیمایی در شهرری میزبان راهپیمایان و زائرین حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام هستند.البته این بخشی از مواکبی هستند که توسط مساجد در مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند.

 

وی افزود: حدود ۳۰ مسجد در ناحیه حضرت عبدالعظیم علیه السلام درخواست مجوز برای برپایی موکب داشته‌اند که تلاش می‌شود همه این مساجد در روز اربعین مواکب خود را برپا کنند.

 

پایان پیام/

https://www.masjed.ir/u/1bpy

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

پیام تسلیت رئیس مرکز درپی درگذشت آیت‌الله نجفی
 
همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد: