سه شنبه / ۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۲
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۴۴۵
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارش مسجدی

برکات همنامی مساجد با امام حسن عسکری(ع)

مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) در شهرستان شمیرانات یکی از مساجد قدیمی است، این مسجد به‌عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش مسجدخبر به نقل از  شبستان؛ در سلسله گزارش‌های «همنامان نور» مساجدی که همنام حضرات معصومین (ع) و بزرگان دین هستند، معرفی می شوند، تا از این طریق دریابیم آن مساجد در پرتوی ارتباط با آن معصوم (ع) در طول سال چه فعالیت هایی را انجام می دهند و منشا چه برکاتی می شوند. از این رو، به مناسبت فرا رسیدن هشتم ربیع الثانی، سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع) به معرفی دو مسجد همنام حضرت در تهران و برکات این همنامی پرداخته ایم که در ادامه می آید:

 

 

مسجد امام حسن عسکری(ع)

مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) مربوط به سدهٔ ۵ و ۶ هجری قمری است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای لواسان بزرگ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۳۶۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

این مسجد به دستور حسن بن زید هنگام دعوت مردم لواسانات به اسلام و مذهب تشیع توسط فردی بنام یحیی ساخته شده که نبیره‌های بانی این بنا پس از قرن‌ها همچنان متولی آن هستند و نام مسجد به مرور زمان با تغییر مذهب مردم از زیدیه به اثنی عشریه از مسجد امام حسن بن زید به مسجد امام حسن عسکری(ع) تغییر پیدا کرده است. 

 

 اهالی لواسان بر این اعتقاد دارند که امام حسن عسکری(ع) در آن دوران به این شهر آمد و چند روزی در لواسان حضور داشتند و شخصا دستور ساخت این مسجد را داده است , همچنین اهالی لواسان به این اعتقاد دارند که طبق دستور امام حسن عسگری (ع) یک شبه بنای ساخت هفتاد مسجد در اطراف لواسان پایه ریزی شد.

 

حجت الاسلام « حسن حسنی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه اثرگذار این مسجد در روستای لواسان بزرگ گفت: این مسجد که یکی از مساجد قدیمی این منطقه است در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

 

 

امام جماعت مسجد امام حسن عسکری(ع) با اشاره به برنامه های مسجد بیان کرد: در مسجد سه نوبت نماز جماعت اقامه می شود و در مناسبت های مذهبی، سیاسی، نشست های بصیرتی و معرفی در مسجد برگزار می شود. ضمن اینکه به منظور تبدیل مسجد به پایگاه قرآنی، جلسات حفظ، قرائت، صوت، لحن و روخوانی و روان خوانی قرآن کریم در مسجد برای گروههای سنی کودک،نوجوان و بانوان برگزار می شود.

 

وی یکی از رویکرد های مسجد را خدمت رسانی به اقشار محروم و کم برخوردار دانست و افزود: به منظور ترویج ازدواج اقدام به تهیه جهیزیه برای جوانان در شرف ازدواج نیازمند نمودیم و وام قرض الحسنه نیز برای آنها اعطاء می شود. همچنین مسجد با تحت پوشش قرار دادن ۶۰ خانواده نیازمند به آنها اقدام به توزیع گوشت قربانی، بسته های ارزاق، تامین داروهای نیازمندان نموده است.

 

 

 مسجد امام حسن عسکری(ع)

مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) میدان هروی پاسداران در روز عید سعید قربان سال ۹۵ به دستان حضرت آیت الله العظمی جوادی افتتاح شد. این مسجد در مساحتی بالغ بر ۶۷۰۰ متر مربع طراحی و افتتاح شد. فضای این مسجد شامل شبستان های مردانه و زنانه در سه طبقه مجزا همچنین فضاهای اداری فرهنگی و آموزشی و سالن های ترحیم، محل سکونت خادم مقیم، حیاط مرکزی، سرویس های بهداشتی ، نمازخانه و پارکینگ است.

 

برکات همنامی مساجد با امام حسن عسکری(ع)

 

 

در کلیه کتیبه ها و دیوارنوشته های گچ بری شده تلاش شده تا از رنگ های زرد طبیعی که دارای طول عمر بیشتری هستند، استفاده شود. با انتخاب این گزینه علاوه بر ماندگاری بیشتر مشکلات پوسته شدن و مرمت مجدد رنگ کتها به حداقل خواهد رسید. علاوه بر این طراحی منحصر به فرد نمای مسجد و عدم پیروی از سبک های مغربی و عربی از مشخصه های اصلی این مسجد است

https://www.masjed.ir/u/1cap

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

پیام تسلیت رئیس مرکز درپی درگذشت آیت‌الله نجفی
 
همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد: