دوشنبه / ۶ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۴
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۴۷۶
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارش به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا(س)

مساجدی با رسالت ترویج سبک زندگی فاطمی

هستند مساجدی که در سایه همنامی با حضرت زهرا(س) منجر به اتفاقات مبارکی همچون راه‌اندازی پایگاه قرآنی، محرومیت‌زدایی و پیوند مسجد و مدرسه در محلات و شهرها شده و سیره فاطمی را ترویج می‌کنند.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، در سلسله گزارش‌های «همنامان نور» مساجدی که همنام حضرات معصومین (ع) و بزرگان دین هستند، معرفی می شوند، تا از این طریق دریابیم آن مساجد در پرتوی ارتباط با آن معصوم(ع) در طول سال چه فعالیت هایی را انجام می دهند و منشأ چه برکاتی می شوند. از این رو، به مناسبت فرا رسیدن ۱۳ جمادی الاول، سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) (به روایت ۷۵ روز) به معرفی دو مسجد همنام با حضرت زهرا(س) پرداخته ایم که در ادامه مرور می شود.

مسجد فاطمه الزهرا(س)

مسجد و مکتب تعلیمی تربیتی حضرت زهرا(س) در مرداد ماه سال ۱۳۸۵ و با همت و پیگیری های آیت الله خسروشاهی ساخته شد. بنا به فرمایشات و رهنمودهای آیت الله خسرو شاهی از همان ابتدای تأسیس مسجد، فعالیت های تربیتی در رأس برنامه های مسجد قرار گرفت و به عنوان رسالت اصلی مسجد و مکتب شناخته شد.

با توجه به دغدغه های آیت الله خسروشاهی طرح توسعه مسجد با هدف کمک به توسعه فعالیت های تربیتی در سال ۸۹ انجام شد و همزمان با توسعه فضای مسجد؛ فضایی نیز جهت تمرکز فعالیت های تربیتی و تحت عنوان مکتب تعلیمی تربیتی حضرت زهرا(س) در نظر گرفته شد، تا این مجموعه در کنار مسجد با فعالیت های تربیتی مروج و تبیین گر سیره و شخصیت حضرت فاطمه(س) قرار گیرد.

 

این مساجد مجری سبک زندگی فاطمی در محلات‌اند


حجت الاسلام «سید وحید معتمدی» در گفت و گو با شبستان با بیان اینکه رویکرد مسجد و مکتب تعلیمی تربیتی فاطمه الزهرا(س) در جذب نوجوانان و جوانان به مسجد است، گفت: سعی کردیم که با مدارس اطراف ارتباط برقرار کنیم و پیوند آنها را با مسجد مستحکم و با تشکیل حلقه ها، گروه های تربیتی، معرفتی با حضور دانش آموزان مباحث اعتقادی، اخلاقی و بصیرتی به آنها ارائه نماییم.

امام جماعت مسجد و مکتب تعلیمی تربیتی فاطمه الزهرا(س) بیان کرد: یکی از رویکردهای مسجد سپردن مسئولیت ها به نوجوانان و جوانان است، به همین جهت تمام فعالیت های مسجد اعم از خیریه، جهادی، اردویی با محوریت نوجوانان انجام می شود، مسجد برای مهارت افزایی نوجوانان مسجد نیز برنامه های تدارک می بیند.

 

این مساجد مجری سبک زندگی فاطمی در محلات‌اند

 سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری 

حجت الاسلام معتمدی یکی از رویکردهای این مسجد را ترویج سیره و سبک زندگی حضرت فاطمه(س) دانست و تصریح کرد: با توجه به همنامی مسجد با حضرت فاطمه زهرا(س)، سعی کردیم سخنرانانی که به مسجد دعوت می شوند، در تبلیغ و گسترش سبک زندگی فاطمی روشنگری کنند. همچنین سلسله جلسات سیر کتب شهید مطهری پیرامون حقوق زن در اسلام در مسجد مورد توجه است.

این مساجد مجری سبک زندگی فاطمی در محلات‌اند

وی ادامه داد: از طرفی به منظور تبلیغ و فرهنگ سازی موضوع عفاف و حجاب، سلسله جلسات پرسش و پاسخ به سوالات بانوان پیرامون بحث حجاب را در پارک مجاور مسجد با حضور کارشناسان برگزار نمودیم تا از این طریق بتوانیم به سوالات قشر خاکستری نیز پاسخ دهیم و آنها را به مسجد جذب نماییم.

حجت الاسلام معتمدی تبدیل مسجد به پایگاه قرآنی را یکی دیگر از برنامه های این مسجد نام برد و ابراز کرد: سلسله جلسات تدبر در قرآن کریم، برپایی محافل انس با کلام الهی، برپایی جلسات آموزش قرآن کریم برای کودکان و نوجوانان و نمازگزاران مسجد برگزار می شود.

این مساجد مجری سبک زندگی فاطمی در محلات‌اند

امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا(س) همچنین به حمایت مسجد از بانوان سرپرست خانوار و کارآفرین اشاره کرد و افزود: در نظر داریم که بازارچه فروش محصولات خانگی توسط بانوان سرپرست خانوار را در پارک مجاور مسجد برپا کنیم و از این طریق از کارآفرینان حمایت داشته باشیم.

 

مسجد الزهرا(س)

مسجد الزهرا(س) در سال ۱۳۷۷ در محله شهرک شهید محلاتی تهران تاسیس شد، این مسجد یکی از مساجد فعال این منطقه است که علاوه بر برگزاری جلسات اخلاقی و تربیتی در زمینه جهادی و محرومیت زدایی هم فعالیت دارد. اهالی این مسجد با روحیه جهادی و با نگاه محرومیت زدایی در مناطق محروم در سال های گذشته اقدام به ساخت چند باب مدرسه، مسجد و خانه نموده اند.

حجت الاسلام «سیدمهدی مجیدی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت های مسجد الزهرا(س)، اظهار کرد: برگزاری جلسات نهج البلاغه شناسی، تفسیر و قرائت قرآن کریم، برپایی نشست های سیاسی، مباحث بصیرتی و سخنرانی پزشکی از برنامه های مسجد روزانه مسجد در طول هفته است. 

امام جماعت مسجد الزهرا(س) از اجرای طرح «آرمان» به منظور پیوند مسجد و مدرسه خبر داد و بیان کرد: در قالب این طرح توانستیم، برنامه های مسجد، هیأت و مراسم های مناسبتی را با مشارکت حداکثری نوجوانان برگزار کنیم.

این مساجد مجری سبک زندگی فاطمی در محلات‌اند

تلاش برای محرومیت زدایی در مناطق محروم

وی ادامه داد: اهالی این مسجد با روحیه جهادی که دارند، همیشه نگاه شان توجه و دستگیری  از محرومان بوده است، به همین جهت در مناطق حاشیه تهران و  استان های محروم اقدام به توزیع بسته های معیشتی، ساخت مسجد، مدرسه و خانه با مشارکت خیرین می کنند، نموده است. همچنین برای ۱۰۰  نفر از جوانان نیازمند در آستانه ازدواج جهیزیه مهیا کرده اند. 

امام جماعت مسجد الزهرا(س) تأکید کرد: در دوره شیوع ویروس کرونا گروه جهادی این مسجد بیش از ۱۰ هزار سبد ارزاق میان خانواده های محروم توزیع کرد و کارگاه خیاطی در مسجد ایجاد و بانوان خیاط در ۱۵ چرخ خیاطی در تولید ماسک، شیلد و گان فعالیت نمودند.

این مساجد مجری سبک زندگی فاطمی در محلات‌اند

وی با اشاره به فعالیت های کتابخانه مسجد الزهرا(س) که یکی از کتابخانه های فعال در این منطقه محسوب می شود، خاطرنشان کرد: کتابخانه مسجد الزهرا (س) که زیر نظر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان تهران فعالیت می کند، دارای بیش از ۲۰ هزار جلد کتاب در حوزه های قرآنی، دینی، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و داستانی است و تعداد زیادی از منابع مورد نیاز دانش آموزان و دانشجویان نیز در این کتابخانه موجود است. همه ساله در ایام هفته کتاب خوانی ویژه برنامه های متن در این کتابخانه برگزار می‌شود.

 

پایان پیام/

https://www.masjed.ir/u/1cfC

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

پیام تسلیت رئیس مرکز درپی درگذشت آیت‌الله نجفی
 
همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد: