سه شنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۳
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۴۸۶
گزارشگر : جلال حیران نیا
​رئیس ستادراهبری‌مساجد در مرکز مدیریت‌حوزه‌:

مسجد برای ایفای نقش تمدنی امام قوی می‌خواهد

حجت‌الاسلام ملانوری با بیان اینکه مسجد برای ایفای نقش محوری در جامعه و احیای کارکردهای خود، باید امام قوی داشته باشد، گفت: دوره آموزشی ائمه جماعات با رویکرد تمدنی طراحی و اجرا شده است تا مساجد هم نقش تمدنی خود در گام دوم انقلاب را ایفا کنند.

به گزارش مسجدخبر؛ حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین ملانوری» در گفتگو با خبرگزاری شبستان با اشاره به کارکردهای متنوع و متکثر مسجد، اظهار کرد: مسجد دارای کارکردهای ویژه اعم از عبادی، آموزشی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و... است که از صدر اسلام تا امروز در مسجد وجود داشته و مردم از این خدمات برخوردار بوده‌اند.
 
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در برخی دوره‌ها این کارکردها مغفول مانده و تضعیف شده است، گفت: مسجد برای ایفای نقش محوری در جامعه و احیای کارکردهای خود، باید امام قوی داشته باشد به عبارت دیگر مسجد تراز امام تراز می‌خواهد. امام تراز کسی است که آموزش‌های لازم یعنی علوم حوزوی را سپری کرده، آموزش‌های مهارتی و کاربردی را برای مدیریت مسجد گذرانده و تجربه کافی برای این مدیریت را داشته باشد.
 
رئیس ستاد راهبری مساجد در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ادامه داد: امام باید فرصت داشته باشد مسجد را با همه کارکردهایی که دارد، مدیریت کند. اگر کسی بخواهد مسجد را به معنای واقعی کلمه اداره کند باید وقت کافی به این کار اختصاص دهد، اینکه بخواهیم در کنار دیگر کارها مسجد را مدیریت کنیم ما را به نتیجه‌ای که باید، نمی‌رساند، امام در حدی که برای مسجد وقت بگذارد نتیجه به دست می‌آورد و اثرگذار خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه جذب اقشار مختلف مردم نیازمند دانش لازم، فرصت کافی و مهارت و توانایی ارتباطی و جذب است، تأکید کرد: معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه طرح «مسجد تراز اسلام و انقلاب» را بر این اساس طراحی و وظایف امام جماعت و همه کارگزاران و عوامل مؤثر بر مدیریت مسجد را در آن مشخص کرده است.
 
حجت الاسلام ملانوری ادامه داد: همچنین، شورایی برای مسجد و نیز کمیته‌های برنامه‌ریزی و اجرایی برای پیگیری امور در این طرح ‌پیش‌بینی شده و معاونت تبلیغ بشدت درصدد آموزش مبلغان خود در مساجد سطح کشور و نیز آن‌ها که در شوراها ایفای نقش می‌کنند، است. خوشبختانه، بر اساس این طرح در دو سال گذشته مساجد متعددی در کشور فعال شده‌اند.
 
وی درباره راه‌های ایجاد انگیزه در ائمه جماعات برای اختصاص همه زمان و توان خود به مدیریت مسجد، ابراز کرد: حوزه‌های علمیه باید طلاب را طوری تربیت کنند که انگیزه تبلیغ دین را داشته باشند؛ در معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه برنامه‌هایی برای ایجاد انگیزه تبلیغ دین همراه با اخلاص و در راه خدا در طلاب وجود دارد البته طلاب خود نیز با چنین انگیزه و فارغ از منافع شخصی و مادی تبلیغ را دنبال می‌کنند.
 
ملانوری افزود: زمانی آموزش اجباری و الزامی است و طلاب برای فعالیت و تبلیغ باید آن را ببینند، اما زمانی آموزش اختیاری است و افراد در گذران آن مختار هستند. مرکز آموزش‌های کاربردی مهارتی حوزه علمیه که بر اساس کارویژه‌های حوزه و روحانیت شکل گرفته، هر چه را یک طلبه برای ایفای نقش در جامعه نیاز دارد، عرضه می‌کند.
 
رئیس ستاد راهبری مساجد در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در ادامه بیان کرد: این آموزش‌ها به صورت استدیویی ضبط و در سامانه مهارتخانه طلاب بارگذاری شده‌اند و همه طلاب خواهر و برادر از سراسر کشور امکان بهره‌مندی از دروس ارائه شده در آن را دارند.
 
وی اعلام کرد: بیش از ۸۰ هزار طلبه به صورت داوطلبانه در این سامانه آموزش‌های مختلف را بدون اجبار و به انتخاب خودشان دیده‌اند، و این نشان از علاقمندی آن‌ها به یادگیری مهارت‌ها و خدمت به مردم دارد.
 
حجت الاسلام ملانوری با اشاره به برخی سخنان مبنی بر اینکه طلاب بدون مهارت و آموزش در عرصه تبلیغ ورود می‌کنند، گفت: متأسفانه این سخن شایع است در حالی که صادق نیست، شاید تعداد معدودی بدون مهارت لازم وارد عرصه‌ای تخصصی شوند اما عمده طلاب در مسائل فرهنگی و اجتماعی، آموزش‌های لازم و کافی را دیده‌اند.
 
وی درباره پیگیری رویکرد تمدنی در تربیت ائمه جماعات برای گام دوم انقلاب و زمینه‌سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی، بیان کرد: بر اساس انتظاری که مقام معظم رهبری از حوزه‌های علمیه دارند این نگاه تمدنی در برنامه‌های مختلف حوزه اعم از آموزش، پژوهش، تبلیغ و تهذیب اشراف دارد.
 
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: برای مدیریت مساجد با رویکرد تمدنی دوره آموزشی مفصلی ویژه ائمه جماعات و مدیران مساجد طراحی و وارد فاز اجرا شده است، برخی آموزش‌ها مجازی و در مهارتخانه‌های طلاب و برخی هم از طریق شعب مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی به صورت حضوری ارائه می‌شود.
https://www.masjed.ir/u/1chi

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری