دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۱
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۸۴۹۳
گزارشگر : جلال حیران نیا
آیت الله اعرافی:

باید تلاش کنیم یک رونق جدید به مساجد ببخشیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فعال بودن مسجد، فعال بودن هیات امنا، حضور خوب امام جماعت و حضور نسل جوان در مسجد برای امروز یک تکلیف است و همه باید تلاش کنیم یک رونق جدید به مساجد ببخشیم و روح تازه در کالبد مسجد و برنامه های آن بدمیم.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته قم که در مصلی قدس برگزار شد، با اشاره به انتخابات پیش رو عنوان کرد: وظیفه همه ما این است که به آینده کشور و نقش انتخابات در آن توجه کنیم و مشارکت بیشتر به عنوان وظیفه ملی، اسلامی و انقلابی را مهم بشماریم.

وی افزود: از مسئولان انتظار می رود که هم به مسائل بنیادی اقتصادی توجه کنند و هم در حوزه معیشت و گشودن گره های زندگی اقشار متوسط به پایین اهتمام روز افزودن داشته باشند؛ هم به مبانی و بنیادها توجه کنیم و آن را کم نشماریم و هم به معیشت امروز توجه کنیم، اینجا افراط و تفریط می‌شود.
امام جمعه قم گفت: البته در این میان برخی می‌گویند صرفا باید به بنیادها بپردازیم تا در آینده دور به نتیجه برسیم و برخی می‌گویند فقط مشکلات امروز را ببینیم.

وی در ادامه با اشاره به وقایع غزه و کشتار بی‌رحمانه زنان و کودکان توسط رژیم صهیونیستی گفت: مع الاسف امروز هجوم بی امانی به مردم مظلوم و شجاع غزه آغاز شد و دلیل آتش بس هم به این خاطر بود که صهیونیست ها دیدند نمی توانند به جنگ ادامه دهند.

اعرافی فجایع غزه را در تاریخ کم نظیر دانست و مواجهه دولت‌های اسلامی و مجامع بین المللی در برابر این مسئله را یک آزمون بزرگ دانست و گفت: محور مقاومت با قامت رشید، پرونده دهکده جهانی، عالم یک قطبی و خاور میانه جدید را محو کرد.

وی یادآور شد: امروز مردم ایران، همه دستگاه و مسئولین در کنار ملت‌های مسلمان و مردم آزادی خواه جهان همراه با این موج انسانی حضور دارند فریاد آن‌ها مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا است.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه با اشاره به مناسبت های ماه آذر و تاکید بر ضرورت جان بخشی دوباره به مساجد گفت: موج کرونا و دیگر حوادثی که اتفاق افتاد موجب رخوتی در برنامه‌های عبادی و حضور در مساجد شد؛ هرچند در دوران پسا کرونا نیز تا حد زیادی مساجد ما رونق پیدا کردند، اما همچنان در برخی از مناطق به نقطه سابق نرسیده‌اند.
امام جمعه قم ادامه داد: فعال بودن مسجد، فعال بودن هیات امنا، حضور خوب امام جماعت و حضور نسل جوان در مسجد برای امروز یک تکلیف است و همه باید تلاش کنیم یک رونق جدید به مساجد ببخشیم و روح تازه در کالبد مسجد و برنامه های آن بدمیم.

وی با اشاره به ۱۶ آذر، روز دانشجو بیان کرد: این روز نشان دهنده عظمت کار و مبارزه دانشجویان در برابر قدرت‌های استکباری بود، روزی که می‎تواند به دانشگاه ما نشاط مبارزه و مجاهدت در راه خدا و خدمت به خلق را بدهد و امید است که دانشجویان و اساتید از این روز الهام بگیرند و بر مجاهدت خود در پیشرفت علمی، پیشبرد کشور، مبارزه با دشمنان ملت، همبستگی ملی و پیشبرد آرمان های انقلاب اسلامی گام های اساسی تر بر دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: امام راحل در مراسم چهلم فرزندشان حاج آقا مصطفی بیان کردند که دو قشر حوزه و دانشگاه در جهت رعایت مصالح کشور و مسیر آرمان‌های والای کشور باید به هم نزدیک باشند و درکنار هم قرار بگیرند؛ امروز که در برابر گرگ های درنده مستکبران عالم هستیم نیاز به این وحدت و انسجام، همگرایی و هم افزایی نخبگان ملت بیش از قبل است.

اعرافی با اشاره به هفته پژوهش اظهار کرد: حوزه‌ و دانشگاه و همه ارکان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باید به مقوله پژوهش اهتمام داشته باشند، پژوهش باید پشتوانه همه برنامه های ما باشد.

وی ادامه داد: پژوهش و مطالعه درست وقتی که در دست دانشمندان مجاهد قرار بگیرد مبدل به این نیروی عظیم نظامی و پیشرفت در حوزه نظامی، دفاعی و موشکی می‌شود؛ وقتی که پژوهش و مطالعه پشتوانه همه برنامه های ما قرار گیرد موجب تحولات بزرگ می‌شود.

امام جمعه قم با اشاره به ایام فاطمیه دوم گفت: ما در عصری هستیم که حضرت زهرا (س) می‌تواند گره گشای دردهای دنیا و آخرت ما و امت اسلام باشد و فاطمه (س) می‌تواند الگوی زنان پاک در همه عالم باشد.

وی در ادامه به سالگرد آیت‌الله مدرس اشاره و بیان کرد: آیت الله مدرس تراز یک نماینده مردمی، کوشا و مجاهد برای مجلس و قوای گوناگون است؛ شخصیتی که برای عزت و عظمت ایران و اسلام همه سختی‌ها را به جان خرید و سال‌ها تبعید را در گوشه‌ای از کشور را تحمل کرد و زمانی که در میدان بود یک روحانی تمام عیار، خادم پای کار و شجاع کم نظیر بود.

اعرافی همچنین در خطبه اول با بیان اینکه تقوای الهی، ترسی مقدس و سازنده است، عنوان کرد: ترس‌ها بر دو نوع است؛ برخی از ترس‌ها انسان را از پا در می‌آورد و پژمرده می‌کند، اما ترس‌هایی هم وجود دارد که انسان را به پیش می‌برد، به همین خاطر هر ترسی بد نیست.

وی درباره عبادت و تربیت عبادی گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ». این آیه بیان می‌کند که بنای جهان هستی و عالم خلقت برای یک سخن و کلام است و آن هم این است که در مسیر بندگی و عبودیت خداوند قدم برداریم و این فلسفه خلقت است.

امام جمعه قم با بیان اینکه عبادت در لغت به معنای فروتنی و تواضع در برابر خالق عالم و معبود است، گفت: عبادت در اصطلاح چند معنا پیدا کرده است و معنای اول در اعمال خاصه‌ای است که متقوم به تقرب الی الله است مانند نماز، حج، روزه و... هست.

وی ادامه داد: معنای دوم اعم است و شامل همه کارهای خوبی است که به قصد تقرب انجام شود حتی اگر جز اعمال ذکر شده نباشد.

اعرافی اظهار کرد: عبادت در معنای سوم به معنای مطلق طاعت و انطباق زندگی با اوامر و نواهی خداوند است و حتی اگر قصد قربت هم نداشته باشد به عنوان عبادت شمرده شده است.

وی با اشاره به اینکه سه معنای ذکر شده عبادت در تشریع است، ادامه داد: عبادت یک معنای گسترده تر نیز دارد که عبادت تکوینی است؛ عبادتی که یک قانونی ساری و جاری در همه ارکان عالم است؛ عبادتی که در سه معنای فوق ذکر شد برای انسان های آگاه و صاحب اراده است اما معنای تکوینی ساری و جاری در همه عالم است.

https://www.masjed.ir/u/1ciH

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری