یکشنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۴
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۵۲۶
گزارشگر : جلال حیران نیا
به بهانه سالروز درگذشت آیت‌الله مجتهدی‌تهرانی(ره)؛

استادی که مسجد را مرکز ترویج علم و اخلاق کرده‌ بود

آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) سالیان سال در مسجد امین‌الدوله و سیدعزیزالله به امامت جماعت و تدریس مشغول بود. وی زندگی زاهدانه‌ای داشت و همواره تأکید بر اقامه نماز اول وقت می‌کرد و می‌گفت: یکی از فواید نماز جماعت (اول وقت) این است که به برکت امام زمان(عج) همه نمازها قبول است.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان؛ ملامحمد علی مجتهد، معروف به آیت الله حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی که ریاست علمی و مدیریت یک مدرسه علمیه در تهران را بر عهده داشت، از جمله علماء و استادان اخلاق مشهور بود. مرحوم آیت الله احمد مجتهدی تهرانی در نهم مهرماه سال ۱۳۰۲ شمسی در تهران چشم به جهان گشود.

وی در خاندانی باتقوی و ورع و فضل و شرف پرورش یافت پدر ایشان مرحوم محمدباقر از کسبه های معروف و با تقوی و متدین تهران بوده و جد ایشان مرحوم میرزا احمد از تجار مشهور و از مؤمنین و متدینین عصر خود بود. بعد از این دو بزرگوار اجداد حضرت آیت الله مجتهدی همگی در کسوت روحانیت و از علماء جلیل القدر و مبلغین اسلام و از ائمه جماعات مشهور کاشان بودند.

از جمله اجداد ایشان آیات و حجج اسلام، حاج ملا محمدعلی مجتهد و حاج ملامحمد باقر مجتهد و حاج ملا محمد کاظم مجتهد کاشانی بودند.

آیت الله مجتهدی در سال ۱۳۶۲ قمری و در سن ۱۹ سالگی به کسوت روحانیت درآمد و قبل از آن در بازار تهران مشغول به کار بود و پدر ایشان یعنی مرحوم محمد باقر راضی نبود که فرزندش طلبه شود ولی بر اثر عشق و علاقه زیادی که جناب استاد به علم و دانش داشت به سوی طلبگی روی آورد.

با توجه به مخالفت پدر، سال ها با عسرت و سختی زیادی، در لباس روحانیت به تحصیل علم پرداخت و بعد از سال ها نه تنها پدر راضی شد بلکه بر وجود چنین فرزندی در نزد خویشان و نزدیکان و در اجتماع افتخار می کرد.

وی پنج سال بعد یعنی در سال ۱۳۶۷ قمری و در سن ۲۴ سالگی ازدواج کرد و در همین سال دروس رسائل و مکاسب را نزد آیات و حجج اسلام آقایان فاضل (پدر حضرت آیت الله فاضل لنکرانی) و سید حسین قاضی و آقا شیخ قاسم نحوی امتحان داد و با موفقیت به اتمام رساند. بعد از قریب دو سال در سن ۲۶ سالگی و در سال ۱۳۶۹ قمری امتحان کفایه و قسمتی از درس خارج را با موفقیت گذراند.

آیت الله مجتهدی در ضمن تحصیل، به تدریس کتب حوزوی هم می پرداخت و وقتی که از قم به تهران آمد شب ها در مسجد امین الدوله که مرحوم حاج شیخ محمد حسین زاهد در آنجا مشغول به تدرس و اقامه نماز بود، استاد هم، صبح و عصر به امر تدریس اشتغال داشت و چون مرحوم حاج شیخ محمد حسین زاهد در اواخر عمر و با وجود کهولت سن به سختی مشغول تعلیم و تربیت طلاب بود، لذا از آیت الله مجتهدی تقاضا کرد که علاوه بر تدریس، شب ها هم منبر برود و آیت الله مجتهدی در طول دو سال، شش جزء از اول قرآن را با استفاده از تفسیر برهان که مبنای تفسیری ایشان بود برای مستمعین آیات قرآن را تفسیر می کرد.

آیت الله احمد مجتهدی تهرانی صبح ها در مسجد مرحوم حاج سید عزیزالله بازار جهت طلاب به تدریس کتب ادبیات و فقه مشغول بود و بعدازظهرها هم برای کسانی که روزها شاغل بودند و بعد از ظهرها درس می خواندند به تدریس کتب حوزوی از قبیل مطول، سیوطی، مغنی، منطق و غیره می پرداخت.

دو سال بعد یعنی در ۲۱ محرم سال ۱۳۷۲ قمری، ثلمه ای در اسلام به وجود آمد و آن رحلت عارف زاهد و معلم اخلاق حاج شیخ محمدحسین زاهد رحمة الله علیه بود.

آیت الله احمد مجتهدی تهرانی پس از گذشت سه سال از رحلت آن عالم بزرگوار، همچنان به امر تدریس در مسجد مرحوم حاج سید عزیزالله واقع در بازار تهران مشغول بود تا آنکه به درخواست عده ای از علماء و مردم متدین، از استاد تقاضا کردند که حوزه علمیه را به مسجد مرحوم حاج ملا جعفر منتقل کنند که در آن زمان مسجد، انبار خاک ذغال و خمره ترشی کسبه محل بود، و تجار و مردم متدین با علماء مشورت کردند و به این نتیجه رسیدند که آیت الله مجتهدی به دلایلی نسبت به علماء دیگر جهت ادامه راه مرحوم حاج شیخ محمد حسین زاهد ارجحیت دارد. بنابراین با همت تجار و مردم متدین، آیت الله مجتهدی توانست حوزه علمیه فعلی را که در تهران خیابان ۱۵ در این حوزه هر سال مراسم عمامه گذاری با حضور آیت الله احمد مجتهدی تهرانی برگزار می شد، تاسیس کند.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در زندگی مشی زاهدانه‌ای داشت و مردم‌داری، اساسِ زندگی اجتماعی‌اش بوده است. تأکید بر اقامه نماز اول وقت، اقامه نماز شب، حساسیت در استفاده از بیت‌المال، نظم، ساده‌زیستی، اخلاص، دلسوزی و اراده قوی از جمله ویژگی‌های اخلاقی و تربیتی او بیان شده است. آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) به علت مشاغل دینی و اجتماعی کمتر به تألیف پرداخت و بیشتر به تبلیغ و تربیت جوانان و طلاب مشغول بود.آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) می فرمود: یکی از فواید نماز جماعت (اول وقت) این است که به برکت امام زمان(عج) همه نمازها قبول است.

استاد اخلاق آیت‌‍الله مجتهدی تهرانی(ره) که حدود یک ماه در بیمارستان بازرگانان تهران بستری شده بود، سرانجام صبح روز ۲۳ دی ماه ۱۳۸۶ و در چهارمین روز ماه محرم الحرام سال ۱۴۲۹ هجری قمری دعوت حق را لبیک گفت.

پایان پیام/

 

https://www.masjed.ir/u/1cnV

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری