دوشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۱:۳۸
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۸۵۳۴
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارش شبستان از نخستین مسجد مدرن ایران؛

مسجدی که در ۶۰ سال گذشته پایگاه تبیین بوده است

مسجد الجواد(ع) از مساجد فعال به شمار می‌آید، این مسجد در دوران قبل از انقلاب از پایگاه‌های مبارزه علیه رژیم طاغوت بود و پس از انقلاب نیز در مسیر پاسداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی قرار گرفت.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد به نقل از خبرگزاری شبستان، مسجد الجواد(ع) واقع در میدان هفتم تیر تهران یکی از مدرن ترین مساجد ایرانی است که ساختمان مسجد از دو بخش شبستان و سالن سخنرانی تشکیل شده، سالن سخنرانی این مسجد دو طبقه است و شبستان نیز به صورت مخروطی از اضلاع متقاطع تشکیل شده که از رأس به طرف قائده پهن شده است.

در زیرزمین مسجد کتابخانه و بالای آن مؤسسه تعاونی امام خمینی(ره) قرار دارد. زمین این مسجد حدود ۱۵۰۰ مترمربع مساحت دارد. نخستین امام جماعت مسجد هم آیت الله آقا سیدرضا زنجانی بود که به دلیل کهولت سن آیت الله شهید مطهری بعد از ایشان از  سال ۴۹ تا ۵۱ در مسجد نماز خواند.

فعالیت انجمن‌ها نیز در کارنامه انقلابی این مسجد به چشم می‌خورد. انجمن‌هایی چون انجمن مهندسین، انجمن اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی پزشکان از جمله این انجمن‌ها بود که این مسجد را به عنوان مرکزی برای تجمع انجمن‌های مخالف رژیم تبدیل کرده بودند. علاوه بر آن، در مبارزات دهه ۴۰ بعد از بسته شدن مسجد جاوید، جلسات مبارزان انقلابی در این مسجد برگزار می شد و بالاخره در سال ۱۳۵۱ این مسجد به دلیل فعالیت‌های مبارزاتی گسترده علیه رژیم پهلوی توسط ساواک و به دستور شاه، تعطیل شد.

 

مسجدی که در ۶۰ سال گذشته پایگاه تبیین بوده است

 

بعد از تعطیلی این مسجد توسط شاه و بعد از انقلاب این مسجد آنچنان فعال نبود، اما در سال ۱۳۶۸ با آمدن حجت الاسلام «علی اکبر آشتیانی» از یاران نزدیک امام خمینی (ره) و راه اندازی کانون فرهنگی تربیتی و کتابخانه، دوباره رونق یافت.

مسجدی که در ۶۰ سال گذشته پایگاه تبیین بوده است

 

با نگاه به فعالیت های این مسجد در دوران قبل از انقلاب می بینیم که پس از واقعه ۱۵ خرداد ۴۲، که نیروهای امنیتی و انتظامی فشار خود را بر مساجد و جلسات مذهبی افزایش دادند و با کنترل شدید آنها و نیز دستگیری عوامل فعال، از انجام هرگونه عمل انقلابی جلوگیری کردند، مسجد تازه تأسیس الجواد (ع) با تمامی فشارها و کنترل‌های موجود، حرکت و فعالیت انقلابی خود را علیه حکومت تعطیل نکرد و در این مسجد اجتماعات سیاسی و جلسات انجمن‌های مختلف تشکیل می شد و سخنران‌های این اجتماعات با روشنگری‌های خود باعث تحریک مردم به مبارزه با حکومت و آگاهی آنها از وضع اجتماعی و اقتصادی موجود می‌شدند.

با آمدن شهید مطهری به این مسجد و به‌ دست گرفتن رهبری فعالیت‌های آن، این نهاد مذهبی به صورت یکی از مراکز اصلی سخنرانی‌های دینی سیاسی درآمد. استاد شهید مطهری در مسجد الجواد(ع) ضمن مباحث و سخنرانی‌های دینی خود، مباحث سیاسی را نیز مطرح و مطالب انتقادی خود را علیه رژیم پهلوی بیان می‌کرد.

فعالیت‌های استاد مطهری در مسجدالجواد (ع) و بیان چنین اظهاراتی در سخنرانی‌های خود، باعث شد که رژیم از سوی این‌گونه مساجد احساس خطر کند. از طرفی تعیین امامان جماعت و نمازهای جماعت در مساجد، خارج از کنترل رژیم بود و این ضعف، بر آنان گران تمام می‌شد.

فعالیت های مسجد الجواد(ع) پس از انقلاب

این مسجد پس از دوران انقلاب، جدا از برگزاری نماز جماعت روزانه‌، برنامه های فرهنگی و مذهبی، جلسات تبیین گری، بصیرت افزایی و محافل سیاسی هم برپا می کرد و در دوران جنگ تحمیلی پشتیبانی از جبهه ها را نیز بر عهده داشت، در حال حاضر نیز کلاس‌های مختلف علمی‌، تفریحی‌، مذهبی و اردوهای دسته‌جمعی برای گروه سنی کودک و نوجوان در مسجد برگزار می‌شود.

«عبدالله چنگیزی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های مسجد الجواد(ع) اظهار کرد: برنامه های مسجد در حال حاضر شامل کلاس های قرآنی در رشته های تجوید، مفاهیم، تفسیر، روخوانی، روان خوانی است، همچنین برگزاری دوره های آموزش زبان انگلیسی، امدادگری، طب سنتی، روانشناسی و چرتکه برای کودکان و نوجوانان در مسجد برپا می شود.

مسئول فرهنگی مسجد الجواد(ع) در مورد فعالیت های هنری مسجد گفت: کلاس‌های هنری این مسجد شامل نقاشی و طراحی، سرامیک شکسته، چرم‌دوزی، خوشنویسی، قالی‌بافی، بافتنی، ویترای، بدلیجات و خیاطی است که این کلاس ها خوشبختانه با استقبال مخاطبان روبرو بوده است.

 

مسجدی که در ۶۰ سال گذشته پایگاه تبیین بوده است

مسجدی که در ۶۰ سال گذشته پایگاه تبیین بوده است

 

وی با اشاره به فعالیت های خیریه تعاون امام خمینی(ره) مسجدالجواد(ع)، خاطر نشان کرد: این خیریه که از سال ۱۳۶۹ تاسیس شده است، در محورهای خدمت رسانی به محرومان، توزیع بسته های ارزاق و کمک های نقدی فعالیت می کند و بیش از ۹۰ خانواده محروم تحت پوشش این خیریه هستند.

 

مسجدی که در ۶۰ سال گذشته پایگاه تبیین بوده است

 

 کتابخانه مسجدالجواد(ع) هم یکی از کتابخانه های پررونق این منطقه محسوب می شود، به گفته چنگیزی این کتابخانه بیش از دو هزار جلد کتاب دارد و از سالن مطالعه آن نیز دانش آموزان  استفاده می کنند. علاوه بر آن، به منظور روشنگری در مناسبت ها از شخصیت ها و چهره های سیاسی برای سخنرانی در مسجد دعوت به عمل می آید.

مسئول فرهنگی مسجد الجواد(ع) خاطرنشان کرد: این مسجد که زمانی به دستور مستقیم شخص شاه به تعطیلی کشیده شده بود، پس از پیروزی انقلاب با حضور حجت الاسلام علی اکبر آشتیانی که از یاران نزدیک امام (ره) به شمار می‌رود، همچنان در مسیر پاسداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی قرار گرفته است و در حال حاضر با راه‌اندازی کانون فرهنگی هنری و کتابخانه فعال، سالانه تعداد بسیاری از جوانان و نوجوانان را تربیت و به جامعه تقدیم می‌کند. جوانانی که اگر در بهمن ۱۳۵۷ در این دنیا نبودند، اکنون با حضور در فعالیت های این مسجد خود را مهیای پاسداری از انقلاب می کنند.

https://www.masjed.ir/u/1cpk

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری