دوشنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۱
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۵۶۰
گزارشگر : جلال حیران نیا
در قالب کتاب منتشر شد

راهکارهای درآمدزایی و خودکفایی مساجد کم‌برخوردار

پژوهشگر حوزه مسجد از انتشار کتاب «راهکارهای درآمدزایی و خودکفایی مساجد کم‌برخوردار» خبر داد و گفت: در این کتاب تجارب موفق مساجد در زمینه کسب استقلال مالی جمع‌آوری و منتشر شده است.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد؛ محمدعلی موظف‌رستمی، کارشناس و پژوهشگر حوزه مسجد در گفت‌وگو با ایکنا، از انتشار کتاب «راهکارهای درآمدزایی و خودکفایی مساجد کم‌برخوردار» در دو فصل «جایگاه اقتصاد در اسلام و کارکرد اقتصادی مسجد» و «راهکارهای پیشنهادی درآمدزایی و خودکفایی» خبر داد و گفت: با توجه به حضور و سرکشی به مساجد و برگزاری دوره‌های آموزشی برای ائمه جماعت این فرصت به دست آمد که در قالب گروه به مساجد زیادی در کشور سرکشی داشته باشیم. عمده مسئله‌ای که از سوی ائمه جماعت و مسئولان مساجد مطرح می‌شد این بود که مساجد درآمد ندارند و این مسئله مشکلات زیادی به وجود آورده است.
 
وی با اشاره به دو دهه فعالیت در حوزه مسجد و داشتن دغدغه شرایط مالی مساجد، گفت: با توجه به اینکه بخش زیادی از مساجد، عادی هستند و رقبه و موقوفه ندارند تا درآمد آنها از محل موقوفات تأمین شود و امکانات خاصی هم ندارند، با مشکلات مالی مواجه هستند. همین مسئله زمینه پژوهش در این مورد را فراهم کرد تا با مطالعه مساجد مختلف و تجربیاتی که کسب کرده‌ام این کتاب را به رشته تحریر درآوردم. بر همین اساس تجربیات و فعالیت‌های موفق در حوزه کسب‌ درآمد مساجد را جمع‌آوری کردم.
 
وی با تأکید بر اینکه تجربه نشان داده است که ایده‌های ارائه شده قابلیت اجرا دارند و می‌توان آنها را در مساجد مختلف کشور عملیاتی کرد، گفت: این موضوع به نوع مدیریت و توان فکری و اجرایی مسئولان مساجد باز می‌گردد که چقدر بتوانند راهکارهای ارائه شده را اجرایی کنند.
 
این کارشناس حوزه مسجد تصریح کرد: شخصاً مخالف دخالت مستقیم دولت در مساجد هستم؛ مسجد باید از سوی مردم و با حمایت مالی مردم اداره شود. ایده‌های مطرح شده در این کتاب نیز با محور مردم ارائه شده است و باید اصل مردمی بودن مساجد به صورت خدشه‌ناپذیری رعایت شود و دولت یا هر بخش دیگری جایگزین مردم نشود.
 
وی با تأکید بر اینکه دولت و نهادهای اجرایی آن باید تسهیل‌گر فعالیت‌های مساجد باشند ولی دخالت مستقیم در اداره مساجد نداشته باشند، گفت: اصل مردمی بودن مساجد موجب شده راهکارهایی ارائه دهیم که در بحث استقلال مالی مساجد محور مردم باشند و اهالی محله خودشان در راستای استقلال و تأمین مالی مساجد فعالیت کنند یعنی نقش مردم برجسته دیده شده است.
 
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تفاوت مساجد در روستاها و شهرها و مناطق مختلف کشور، ایده‌های مطرح شده مناسب مساجد کدام مناطق کشور است؟ گفت: این ایده‌ها قابلیت اجرایی در مساجد سراسر کشور را دارد و بسته به موقعیت مسجد می‌توان از ایده‌های مختلف مطرح شده استفاده کرد.
 
موظف‌رستمی در پاسخ به این سؤال که آیا تجارب مساجد سایر کشورها نیز در این کتاب مطرح شده است؟ گفت: بله؛ البته مساجد برخی از کشورها کاملاً دولتی هستند و از سوی دولت تأمین مالی می‌شوند و مردم هیچ نقشی ندارند اما از کشورهایی که مردم مسئول اداره مساجد هستند ایده‌هایی مطرح شده است.
 
یادآوری می‌شود، کتاب «راهکارهای درآمدزایی و خودکفایی مساجد کم‌برخوردار» توسط انتشارات پرهیب منتشر شده است.

 

 
انتهای پیام
https://www.masjed.ir/u/1ctI

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری