سه شنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۷
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۵۶۳
گزارشگر : جلال حیران نیا
حجت الاسلام موسوی‌مطلق:

مراقب سوءاستفاده دشمن از مساجد باشیم

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه مسجد از ابتدای نهضت، پایگاه مبارزات مردم علیه طاغوت پهلوی بود، گفت: امروز و در گام دوم انقلاب هم در تحقق اهدافی همچون علم‌محوری، معنویت‌بخشی و بصیرت‌آموزی مسجد نقش محوری دارد.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام والمسلمین «سیدعباس موسوی مطلق» در گفتگو با شبستان با اشاره به جایگاه مسجد از صدر اسلام تاکنون، اظهار کرد: از اولین اقدامات رسول گرامی اسلام(ص) به فرمان الهی پس از تشکیل حکومت اسلامی، تاسیس مسجد بود. به گونه ای که پیامبر(ص) تشویق و ترغیب مردم نسبت به ساخت و رونق بخشی به مساجد را در قول و عمل آغاز نمودند و پس از آن مسجد بلافاصله به کانون محوری برای تمام فعالیت ها قرار گرفت و محور فعالیت های فرهنگی و آموزشی در همه عرصه های سیاسی، نظامی، قضایی، اقتصادی ‌و اجتماعی شد.
 
این کارشناس مذهبی بیان کرد: این محور بودن مسجد مهمترین فرق آن با سایر معابد در دیگر ادیان است، چرا که نگاه قرآن و پیامبر اعظم(ص) به مقوله عبادت و بندگی که مهمترین جایگاه آن در مساجد بوده، نگاه توسعه ای بوده است. از نگاه اسلام عبادت منحصر در یک سلسله مناسک نیست، بلکه فعالیت های سیاسی، اجتماعی، قضایی و گره کشایی از مردم نیز عبادت بلکه عبادت مهم محسوب می شود.
 
وی با اشاره به اینکه مسجد مهمترین مرکز علمی محسوب می شود، تصریح کرد: همین موجب اقبال مردم به مسجد شد، تا جایی که ‌تلاش برای نزدیک شدن به ساختمان فیزیکی و معنویت و تفکر مسجدی ارزش محسوب شده و می شود.
 
حجت الاسلام موسوی مطلق با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر دو عنصر مهم اسلام و مردم ابتناء دارد، ابراز کرد: نقطه مشترک عوام و خواص، اسلام و نقطه تلاقی اسلام و مردم هم مساجد بوده اند و علما به عنوان هادیان مردم نقش هدایتگری خود را در مسجد ایفا می کردند.
 
این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه پایه های اصلی قیام امام و مردم در مساجد شکل گرفت، گفت: مساجد، شبکه ترویج منویات و اعلامیه های امام(ره)، بودند و ائمه جماعات سیل خروشان مردم را که هر کدام مانند یک رودخانه بود، به سمت دریای مواج و پر راز و رمز امام خمینی(ره) هدایت می کردند که سرانجام سیل خروشان بنای حکومت غاصب و ظالم را به یک باره ویران کرد و ایران را از اسارت سلطنت پادشاهی نجات داد و جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.
 
وی ادامه داد: دشمن پس از پیروزی انقلاب اسلامی، متوجه تاثیرگذاری دو کانون قدرت یعنی مرجعیت و مساجد شد و تمام تلاش خود را برای تضعیف و بلکه نابودی مرجعیت دینی و مساجد به کار گرفت، چرا که به وضوح می دید که فکر ناب اسلامی با محوریت مکتب فکری اهل بیت(ع) از این دو کانون بوده است.
 
این کارشناس مذهبی بیانیه گام دوم را ظرفیت بی نظیر و راه پیشرفت و برون رفت از مشکلات موجود کشور دانست و تصریح کرد: باید مردم و مسئولین تمام برنامه هایشان پیوست گام دوم انقلاب داشته باشد چراکه این گام بر علم محوری، معنویت بخشی و بصیرت آموزی تکیه دارد و مساجد بهترین محل و مکان برای تحقق این محورها هستند.
 
وی با تاکید بر اینکه رونق بخشی مساجد به عهده مردم و حکومت است، خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد دشمنان به هدف خود درباره کم‌رونقی مساجد برسند یا از این پایگاه به نفع خود استفاده کنند، چنانچه می دیدیم در حکومت های غاصبی چون بنی امیه و بنی عباس که همان تفکر سقیفه است، از این ظرفیت به نفع خود استفاده می کردند.
https://www.masjed.ir/u/1cu0

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری