نمایش صفحات

از آیات متعدد قرآن به روشنى استفاده مى‏شود مسجد در جامعه دینى اهمیّت و ارزش ویژه و بى‏نظیرى دارد؛ بطورى که هیچ کانون و مرکزى در هر مکان و زمان نمى‏تواند همتا یا جایگزین آن باشد. این حقیقت با توجه به فواید، آثار و کارکردهاى گوناگون مسجد از نگاه قرآن که در نوشته حاضر بطور مفصل مطرح شده است روشن و قابل اثبات است؛ ولى در برخى آیات قرآن بطور ویژه و با تعبیرهاى خاص بیان گردیده است:

الف) آیه 36 سوره نور:

«فى بُیوتٍ اَذِنَ اللَّهُ اَن تُرفَعَ...».

«[نور و  هدایت الهى ]در خانه‏هایى قرار دارد که خداوند اذن داده است که در و منزلت آنها رفعت یابد».

 

مقصود از «بیوت» مساجد است[1] یا این که مساجد از مصادیق روشن و قطعى آنست.[2] و رفع (اَن ترفع) به معناى رفعت قدر و منزلت و تعظیم است.[3]

بنابراین، مساجد خانه‏هایى‏اند که خداوند خواسته است رفعت و منزلت داشته باشند و همواره مورد تعظیم و احترام قرار گیرند. مؤید این مطلب روایاتى است که مساجد را خانه‏هاى خدا در زمین معرفى کرده است. پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود:

«المساجد بیوت اللّه‏ فى الارض ...».[4]

«مساجد خانه‏هاى خدا در زمین‏اند».

 

عظمت و برترى حقیقى، اصالتا از آنِ خداست و عظمت و برترى هر چیز دیگر، به اندازه نسبت و ارتباطى است که با او دارند. در آیه یاد شده پس از بیان عظمت و اهمیّت مساجد، به راز آن نیز اشاره شده است:

                «و یُذکَرَ فیهَا اسمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فیها بِالغُدُوِّ والاصال».

«و خداوند اذن داده که نام او در آن خانه‏ها برده شود و هر صبح و شام در آنها تسبیح او گویند».

معناى دو جمله یاد شده این است که دلیل عظمت و اهمیّت مساجد،ذکر و تسبیح مستمّر خدا در آنها است. و مرحوم طبرسى درباره جمله «ان تُرفع» مى‏گوید: مقصود این است که مساجد را تعظیم نموده و آن را از نجاسات، معاصى و پلیدى حفظ و پاک نگه دارید.[5]

شایان ذکر است که «فى بیوت اذن اللّه‏ أن ترفع» شامل همه مساجد مى‏شود؛گرچه همه مساجد در اهمیّت و قداست در یک درجه نیستند بلکه برخى مساجداز اهمیّت ویژه و خاصى برخور دارند. بنابراین، سخن مفسرانى که گفته‏اند آیه یاد شده شامل مساجدى است که توسط چند تن از انبیاى الهى تأسیس شده‏اند را مى‏توان اشاره به مهم‏ترین و شاخص‏ترین مساجد دانست.

آن مساجد عبارتند از: کعبه که سازنده آن حضرت ابراهیم و اسماعیل بودند و مسجد بیت‏المقدس که توسط حضرت سلیمان بنا شده و مسجد مدینه(مسجد النبى) و مسجد قبا که بنیانگذار آن پیامبر اعظم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله بوده است.[6]

ب) آیه 18 سوره جنّ:

«و اَنَّ المَسجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدعوا مَعَ اللَّهِ اَحَدا».

            «و مساجد از آن خداست، پس هیچ کس را با خدا نخوانید».

 

در این آیه، خداوند با تأکید مى‏فرماید:

«مساجد از آنِ خداست».

 

در این که مقصود از «المساجد» در آیه یاد  شده چیست؟ مفسران احتمال‏هاى گوناگونى مطرح کرده‏اند، از جمله این که: مقصود از آن، مسجد به معناى معروف و معمول آن (یعنى بناهاى خاصى که به نام مسجد شهرت دارند و براى اقامه نماز و بندگى و یاد خدا بنا شده‏اند) است. طبق این تفسیر معناى آیه این است که: مسجدها مختص به خداوند است، پس در آن غیر او را پرستش نکنید[7] گروهى از مفسران گفته‏اند: مقصود از «المساجد» در آیه مذکور تمام نقاط زمین است؛ زیرا پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود:

«جُعِلَت لِیَ الارضُ مسجدا».[8]

«زمین براى من مسجد و محل سجده قرار داده شده است».

 

     در این صورت معناى آیه این مى‏شود: مساجد (زمین) از آن خداست پس در آن غیر خدا را پرستش نکنید.

خواه مقصود از «المساجد» در این آیه به معناى خاص آن باشد و خواه به معناى تمام نقاط زمین، آنچه مهم است این است که در مساجد باید از هرنوع افکار و اعمال از قبیل شرک و ریا و توجه به غیر خدا که عظمت و احترام مساجد را از بین مى‏برد دورى شود. در همین راستا یونس بن یعقوب از امام صادق علیه‏السلام نقل کرده که حضرت فرمود:

«مورد لعنت است، مورد لعنت است کسى که مساجد را احترام نکند. اى یونس! آیا مى‏دانى چرا خداوند حق مساجد را بزرگ شمرد و آیه «و أنّ المساجد للّه‏ فلا تدعوا مع اللّه‏ احدا» را نازل کرد؟ زیرا یهود و نصارا هنگامى که وارد عبادتگاه خود مى‏شدند براى خداى تعالى شریک قرار                        مى‏دادند [در ردّ آنان ]خداى سبحان پیامبرش را فرمان داد                       که در مساجد خدا را یگانه بداند و تنها او را بپرستد».[9]

 

خداوند به اولین مسجد بنا شده در زمین سوگند یاد کرده است که نشانه اهمیّت و عظمت آن است. مرحوم طبرسى مى‏گوید: برخى مفسران گفته‏اند مقصود از «وَ البَیتِ المَعمُورِ؛ و سوگند به خانه آباد»[10] کعبه و بیت الحرام است که همواره با انجام حج و عمره آباد است و این، اولین مسجد بنا شده براى عبادت در زمین است.[11]

البته در روایات متعدد و بنابه نظر بسیارى از مفسران «البیت المعمور» خانه‏اى است در آسمان چهارم یا آسمان دنیا، محاذى کعبه که همواره با حضور و عبادت انبوهى از فرشتگان معمور و آباد است.[12] طبق این تفسیر هم مى‏توان گفت سوگند به آن، سوگند به کعبه نیز به حساب مى‏آید چرا که کعبه تنزّل یافته و تجسم آنست.[13]

علاوه بر آیات یاد شده، خداوند در قرآن در موارد متعدد، این مراکز مقدس را «مساجد اللّه‏؛ مسجدهاى خدا» نامیده[14] و آن را به نام مبارکش اضافه کرده است و این نشان دهنده لطف و عنایت خاص او به این اماکن و اهمیّت و عظمت آن است.



[1] .  ر. ک: الکشاف، ج 3 ، ص 242 ؛ مجمع البیان، ج 87 ، ص 227 .

[2]المیزان، ج 15 ، ص 126 . در برخى روایات، خانه‏هاى انبیا، ائمه علیهم‏السلام و حکما از مصادیق «فى بیوت اذن اللّه‏ ان ترفع ...» معرفى شده است. الکافى، ج 8 ، ص 119 ؛ بحار الانوار، ج 11 ، ص 49 ؛ نور الثقلین، ج 3 ، ص 601 در حدیثى از پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله آمده است که به هنگام تلاوت این آیه، از حضرت پرسیدند منظور چه خانه‏هایى است ؟ فرمود: خانه‏هاى انبیا. ابوبکر پرسید: این خانه (اشاره به خانه على و فاطمه علیهماالسلام کرد) نیز از آن جمله است؟ پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: «نعم من افاضلها»؛ آرى، از برترین آنها ست. (مجمع البیان، ج 87، ص 227 ؛ بحار الانوار، ج 23 ، ص 326 ؛ روح المعانى، ج 10 ، جزء 18 ، ص 255).

[3] .  المیزان، ج 15 ، ص 126 .

[4] . مجمع البیان، ج 87 ، ص 227 .

[5]المیزان، ج 15 ، ص 126 .

[6]مجمع البیان، ج 87 ، ص 227 .

[7]زبدة البیان، ص 81 .

[8] .  همان.

[9] .  ملعون، ملعون من لم یُوقّر المساجد. تدرى یا یونس لمَ عظَم اللّه‏ حق المساجد و انزلهذه الآیة «و أنّ المساجدللّه‏ فلا تدعوا مع اللّه‏ احدا)؟ کانت الیهود و النصارى اذا دخلوا کنائسهم اشرکوا باللّه‏ تعالى فامر اللّه‏ سبحانه نبیّه ان یوحّد اللّه‏ فیها و یعبده. (بحار الانوار، ج 73 ، ص 355).

[10] .  سوره طور، آیه 4 .

[11]مجمع البیان، ج 9 ـ 10 ، ص 247 نیز ر.ک: المیزان، ج 19 ، ص 6 .

[12] .  همان.

[13] .  در مورد مسجد بودن کعبه و سابقه آن، رجوع شود به مبحث مسجد در ادیان مسجد در آیین ابراهیم علیه‏السلام در همین کتاب.

[14] . سوره بقره، آیه 114 ؛ سوره توبه، آیه 17 و 18 .