نمایش صفحات

 

          1 . على بن ابراهیم عن أبیه عن ابن أبى‏عمیر عن حمّاد بن عثمان، عن الحلبى ـ فى حدیث ـ قال: سالت أباعبداللّه‏ علیه‏السلام: أَیُعَلَّقُ الرَّجُلُ السِّلاَحَ فِى الْمَسْجِدِ؟ قَالَ: نَعَمْ وَ أَمَّا فِى‏الْمَسْجِدِالْأَکْبَرِ فَلا، فَاِنَّ جَدِّى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله نَهَى رَجُلاً یَبْرِى مِشْقَصا[1] فِى الْمَسْجِدِ.[2]

         حلبى مى‏گوید: از امام صادق علیه‏السلامسؤال کردم: آیا جایز است مرد اسلحه خودش را درمسجد آویزان کند، فرمود: بله ولى در مسجد بزرگ (جامع) این کار را نکند. همانا جدم نهى کرد مردى را که در مسجد چوب (تیر) براى سلاح خود مى‏تراشید.

          2 . عبداللّه‏ بن الحسن عن جدّه على بن جعفر عن أخیه موسى بن جعفر علیه‏السلام قال: سَأَلْتُهُ عَنِ السَّیْفِ هَلْ یَصْلُحُ أَنْ یُعَلَّقَ فِى الْمَسْجِدِ؟ فَقَالَ: أَمَّا فِى الْقِبْلَةِ فَلا وَ أَمَّا فِى جانِبٍ فَلاَ بَأْسَ.[3]

         على بن جعفر مى‏گوید از برادرم امام موسى کاظم علیه‏السلام سؤال کردم: آیا جایز است شمشیر خود را در مسجد آویزان کرد؟ امام فرمود: اگر در طرف قبله نباشد اشکالى ندارد.

 

 

 

 

 

 



[1] .  المشقص: نصل السهم إذا کان طویلاً غیرعریض. لسان العرب، ج 7 ، ص 49 ـ 48 .

[2] .  الکافى، ج 3 ، ص 369 ، ح 4 / التهذیب، ج 3 ، ص 253 ، ح 15 ، محمد بن احمد بن یحیى عن احمدبن محمد عن أبیه عن ابن أبى‏عمیر... مثله. سند شیخ طوسى به محمد بن احمد بن یحیى در صفحه 73 ذکر شده است. / وسائل‏الشیعة، ج 5 ، ص 212 ، ح 6395 / بحارالأنوار، ج 80 ، ص 364 .

[3] .  قرب‏الاسناد، ص 120 / وسائل‏الشیعة، ج 5 ، ص 213 ، ح 6360 / بحارالأنوار، ج 80 ، ص 363 ، ح 18 .