نمایش صفحات

محراب مسجد

 

          1 .  محمد بن احمد بن یحیى عن أحمد بن محمد عن محمد بن یَحْیى عن طلحة بن زید عن جعفر عن أبیه عن عَلِىِّ علیه‏السلام، أَنَّهُ کَانَ یَکْسِرُ الَْمحارِیبَ اذا رَآها فِى الْمَساجِدِ وَ یَقُولُ کَأَنَّهَا مَذابِحُ الْیَهُودِ.[1]

         از امام على علیه‏السلامنقل شده است که حضرت، هنگامى که در مساجد به محرابى برخورد مى‏نمودند، آن را شکسته و مى‏فرمودند: اینها شبیه به کشتارگاه‏هاى یهود است.

          در اینکه، این دسته از محراب‏ها چه ویژگى داشته و به چه شکلى ساخته مى‏شده است ابهام وجود دارد، لذا تعابیر فقها نیز در این مورد مختلف است. برخى از این‏گونه محراب‏ها تعبیر به «محراب داخل»[2] نموده‏اند. روشن است که این دسته روایات؛ محراب‏هاى کنونى که با ایجاد اثر اندکى و همراه با کمى فرورفتگى در دیوار مى‏باشد و از آن براى تعیین قبله استفاده مى‏شود، را شامل نمى‏شود. فقها نیز این‏گونه محراب را مکروه نمى‏دانند.[3]

 



[1] .  التهذیب، ج 3 ، ص 253 ، ح 16 . سند شیخ طوسى به محمد بن احمد بن یحیى در صفحه 73 ذکر شد. / شیخ صدوق این روایت را در علل‏الشرایع: از پدرش و او از سعد بن عبداللّه‏ از احمد بن محمد بن عیسى از محمد بن یحیى الخزار از طلحة بن زید... نقل مى‏کند. / من لایحضره‏الفقیه، ج 1 ، ص 236 ، ح 707 / وسائل‏الشیعة، ج 5 ، ص 237 ، ح 6436 / بحارالأنوار، ج 80 ، ص 352 .

[2] .  العروه‏الوثقى، ج 1 ، ص 600 : «و یکره أن یجعل لها المساجد محاریب داخلة».

[3] .  جواهرالکلام، ج 14 ، ص 110 .