نمایش صفحات

آراستگى در مساجد

                         «یَا بَنِى آدَمَ خُذُواْ زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ وکُلُواْ وَاشْرَبُواْ
                         وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ
».[21]

                        «اى فرزندان آدم! زینت و آراستگى خویش را نزد هر مسجدى
                         اتخاذ کنید و بخورید و بیاشامید و اسراف مکنید زیرا او
                         اسراف‏کنندگان را دوست ندارد
».

 

احکام فقهى

     1 ـ به کاربردن زینت در هنگام رفتن به مسجد اگر نگوییم واجب است
بدون شک مستحب خواهد بود. هم چنان که فتواى جمعى از فقها همین است.[22]

و این مطلب از فعل امر «خذوا» فهمیده مى‏شود.

     2 ـ از اطلاق آیه استفاده مى‏شود که آراستگى ظاهرى براى یک مسلمان
همواره امرى مستحب و مطلوب است و استحباب آن منحصر به حضور در
مساجد نیست.

     3 - از آن‏جا که مسجد از مقدس‏ترین مکان‏ها محسوب مى‏شود و ازطرف
دیگر هدف اصلى از ورود به مساجد قطعا انگیزه‏هاى الهى و معنوى باید باشد.
با توجه به این دو نکته، حکم سومى از آیه استفاده مى‏شود که  توجه به امور
دنیوى در عین انجام عمل معنوى مباح بلکه مستحب است.

     4 ـ از آیه استفاده مى‏شود که زینت داراى معناى گسترده‏اى است و استفاده
از آن  شامل زن و مرد شده و برخى از مصادیق آن قابل ارائه در مجامع عمومى
مى باشد. بنابراین هر نوع آراستگى ظاهرى در پوشش زیبا و مناسب براى زنان
و مردان مصداقى از زینت است.

     5 ـ از این آیه و آیه بعد از آن مى‏توان حکم شرعى دیگرى را استفاده کرد
و آن مکروه بودن ژولیدگى براى مؤمن است. کسى که به بهانه زهد و بى‏رغبتى
به دنیا خود را در منظر مردم به عنوان فردى ژولیده و با سر و وضع آشفته،
نشان مى‏دهد، نه تنها کار نیکویى نکرده بلکه مرتکب عمل مکروه شده است
این مطلب از ملامتى که در آیه بعدى (قل من حرم) به شکل سؤال مطرح است
به وضوح استفاده مى‏شود.


 

 

 




[1]دانش‏نامه قرآن و قرآن پژوهى، ج 2 ، ص 2052 .

[2]  . http://fa.wikipedia.org

[3]المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الکریم، ذیل کلمه مسجد. 

[4] .  ابوعبداللّه‏ مقداد بن عبداللّه‏ سیورى معروف به فاضل مقداد یا فاضل سیورى یکى از علماى بزرگ قرن نهم هجرى است. فاضل دانشمندى فقیه و محققى فاضل و متکلمى کامل بود از مدارس بغداد و حلّه و همچنین از محضر شیخ شهید بهره‏مند بوده و خود عمرى را به تحقیقات علمى مصروف نمود. یکى از آثار او کنزالعرفان در فقه و تفسیر قرآن مى‏باشد.

[5] .  احمد بن محمّد، از علماء و متکلّمین بزرگ شیعه و معروف به «مقدّس» یا «مقدّس اردبیلى» است و یکى از آثار او زبده‏البیان مى‏باشد. 

[6] .  توبه:  18  .

[7] .  توبه:  108  . 

[8] .  توبه:  109 .

[9] .  حج:  40  . 

[10] .  بقره:  114  .

[11]ترجمه تفسیر المیزان، ج 1 ، ص 390 . 

[12] .  توبه:  17  .

[13] .   توبه:  107 ـ 108 . 

[14] .  اعراف:  29  .

[15] .  فقه‏القرآن، ج 1 ، ص 155 .

[16] .   نور:  36 ـ 38  . 

[17] .   بقره:  187  .

[18]ترجمه المیزان، ج 2 ، ص 70 . 

[19]تحریرالوسیله، ج 1 ، ص 304 تا 308 .

[20] .  بقره:  187  . 

[21] .  اعراف:  31  .

[22]توضیح المسائل امام، م 912 ، ص 126 و مراجع عظام: آیت‏اللّه‏ خوئى، م 921 ، آیت‏اللّه‏ گلپایگانى، م 921 و... .