1 ـ فروش مسجد یا تغییر هیئت آن
 فروش زمین مسجد و یا تغییر کاربرى آن به غیر مسجد جایز نیست. این حکم
 اجماعى مىباشد و همه فقهاء بر این امر اتفاق نظر دارند. در ذکرى آمده است:
                          «قرار دادن قسمتى از مسجد در ملک دیگرى یا به عنوان جاده
                          و راه جایز نیست زیرا موافق با وقف نمىباشد و مسجد براى
                          عبادت و ذکر خدا بنا شده است پس نمىتوان از آن تجاوز
                          نمود...».[109]
     و در شرایع آمده است:
                          «حرام است که قسمتى از مسجد ملک دیگرى یا راه و جاده قرار
                          گیرد».[110]
     در جواهرالکلام علّت حرمت، از بین رفتن آثار مسجدیّت و عدم استفاده
 مطلوب از مسجد ذکر شده است و علّت دیگر، آن است که این امر خلاف قاعده
 وقوف مىباشد زیرا مسجد براى عبادت ایجاد شده است. بنابراین نمىتوان آن
 را در جهت دیگر استفاده نمود و فرقى ندارد که این استفاده به اینگونه باشد
 که قسمتى از آن در ملک دیگرى وارد شود یا جاده قرار گیرد و یا در وقف
 
 دیگرى واقع گردد مثل این که قسمتى از آن را مدرسه یا حسینیه و... قرار دهند.[111]
 نظر امام خمینى قدسسره هم آن است که:
                          «اگر مسجد خراب شود نمىتوانند آن را بفروشند یا داخل ملک
                          و جاده نمایند».[112]
     در این زمینه ذکر چند استفتائیه و فتاوا مفید بهنظر مىرسد:
      1 ـ آیا عقبنشینى هنگام تجدید بناى مسجد طبق قوانین شهردارى جایز
 است به نحوى چند متر از مسجد داخل خیابان واقع شود؟
      ج: اگر ضرورتى در کار نباشد جایز نیست.[113]
     2 ـ مسجد و حسینیهاى را در زمان سابق به مدرسه تبدیل کردهاند.
 آیا این عمل جایز است؟
      ج: لازم است به حالت اوّل برگردد.[114]
     3 ـ مقدارى از مسجد را جهت حسینیه، جدا کرده و همین مقدار زمین را از
 خارج، اضافه به مسجد نمودهاند و درب این حسینیه به مسجد باز مىشود این
 عمل، صحیح است یا نه و آیا تبدیل به احسن در موقوفات به همین معنى است؟
 و بر فرض صحّت و جواز، دیوارى را که حایل بین مسجد و حسینیه است بردارد
 که مسجد به طرز اوّل باشد یا به حال خود بگذارند؟
      ج: آنچه اضافه به مسجد نمودهاند مانعى ندارد و امّا آنچه را که از مسجد
 جزء حسینیه نمودهاند واجب است به حال اوّل برگردانند و جایز نیست مسجد را
 
 تبدیل نمایند.[115]
  
 2 ـ فروش وسایل مسجد یا استفاده آن در مساجد دیگر
 فروختن در و پنجره و چیزهاى دیگر مسجد حرام است و اگر مسجد خراب شود
 باید وسایل آنها را صرف تعمیر همان مسجد کنند و چنانچه به درد آن مسجد
 نخورد باید در مسجد دیگر مصرف شود ولى اگر به درد مسجدهاى دیگر هم
 نخورد مىتوانند آن را بفروشند و پول آن را اگر ممکن است صرف تعمیر همان
 مسجد و گرنه صرف تعمیر مسجد دیگر نمایند.[116]
     در توضیح این مسئله فقهاء شرایطى را براى استفاده وسایل یک مسجد
 براى مسجد دیگر ذکر کردهاند که به بعضى از آنها اشاره مىگردد:
      1 ـ علم به بىنیازى آن مسجد داشته باشد.[117]
     2 ـ هرگاه مسجد در معرض خرابى باشد بطورى که امیدى براى نماز
 خواندن در آن نباشد بخاطر اینکه اطراف آن بطور کلى از بین رفته و راهش بسته
 شده است در این صورت استفاده وسایل آن مسجد براى مسجد دیگر اشکال
 ندارد.[118]
     3 ـ مسجد دیگر به آن نیاز بیشتر داشته باشد بخاطر این که نمازگزاران در
 آن بیشتر است.[119]
     در کتاب جواهر آمده است:
 
                          «هرگاه مسجدى خراب شود جایز است وسایل آن را براى
                          آبادانى مسجد دیگرى از مساجد استفاده نمود زیرا مالک یگانه،
                          خداوند متعال است».[120]
     و در جواهر چنین آمده است:
                          «اشکالى ندارد که اصلاح بعضى از مساجد توسط بعضى دیگر
                          صورت گیرد بخاطر مصلحتى که وجود دارد زیرا غرض از
                          مساجد و آنچه در آن قرار دارد، براى اقامه و برپایى شعائر دین
                          و انجام عبادت در آن مىباشد و در این مورد اختلافى بین
                          مساجد وجود ندارد و این عملى نیکو و حسن شمرده مىشود
                          و از طرف دیگر واقف آن راضى است خصوصا هنگامى که
                          ترس تلف در بقاى آن وجود داشته باشد».[121]
  
 3 ـ زینتکارى مسجد با طلا
 زینتکارى مسجد به طرق مختلف قابل تصور است بدیهى است هرگونه زینت
 کردن مساجد و اماکن مقدس حرام نیست مثلاً استفاده از سنگهاى معدنى
 و مصنوعى هر چند گران قیمت باشد به خودى خود حرام نیست حتى زینت
 با برخى از فلزها از قبیل مس و روى و آلمینیوم و... حرام نیست تنها زینت کردن
 مساجد با طلا مورد نهى قرار گرفته است در ذیل به برخى دیدگاهها و دلایل
 اشاره مىشود.
                          «بنابر احتیاط واجب مسجد را به طلا نباید زینت نمایند
                          و همچنین نباید صورت چیزهایى که مثل انسان و حیوان روح
 
                         دارد در مسجد نقش کنند».[122]
     زینت کارى مسجد حرام است[123] یعنى زینت آن به طلا بلکه احوط ترک
 نقش به صورت و تصویر مىباشد.[124] البته اکثر فقهاء معتقدند که: بنابر احتیاط
 واجب مسجد را نباید به طلا زینت کرد.[125]
     در کتابهاى فقهى، دلایل مختلفى براى اثبات حرمت ذکر گردیده است
 که به آن اشاره مىگردد:
      1 ـ زینتکارى مساجد بدعت مىباشد زیرا در زمان پیامبر صلىاللهعلیهوآله اینگونه
 نبوده است.
      2 ـ زینتکارى مساجد اسراف مىباشد در روایتى که از ابنمسعود نقل
 شده و از وصایاى پیامبر صلىاللهعلیهوآله به وى مىباشد. پیامبر صلىاللهعلیهوآله فرمود:
                          «یا ابن مسعود! ما ینفع من یتنّعم فى الدنیا اذا اخلد فى النار،
                          «یَعْلَمُونَ ظَاهِرا مِنْ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنْ الاْخِرَةِ
                          هُمْ غَافِلُونَ»[126]».
                         «اى ابنمسعود، کسى که در آتش جاویدان خواهد بود از بهره
                          بردن از دنیا چه سودى مىبرد؟ تنها ظاهرى از این زندگى دنیوى
                          را مىدانند و از آخرت غافلند».
                          «یبنون الدور و یشیدون القصور و یزخرفون المساجد...».[127]
 
                         «خانهها مىسازند و قصرها برپا مىکنند و مساجد را با طلا زینت
                          مىکنند...».
      از نکوهش رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فهمیده مىشود که زینت کارى مساجد،
 سبب غفلت از یاد آخرت شده و با محل عبادت بودن مسجد منافات دارد.
 روایات دیگرى نیز از پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله در مقام نکوهش و مذمت زینتکارى
 مساجد ذکر شده که به دو روایت اشاره مىگردد.
      روایت اول:
                          «لاتزخرفوا مساجدکم کما زخرفت الیهود و النصارى
                          بیعهم».[128]
                         «مساجد خود را با طلا زینت نکنید همچنان که یهود و نصارى
                          معابد خود را با طلا زینت نمودند».
      روایت دوم:
                          «اذا رأیتم المصاحف حلّیت و المساجد زینت و المنارة طولت
                          و اتّخذ القرآن مزامیر و المساجد طرقا، المؤمن فى ذلک الزّمان
                          أعزّ من الکبریت الأحمر أمّا ان مساجدهم مزخرفة و ابدانهم
                          نقیة و قلوبهم انتن من الجیفة».[129]
                         «هنگامى که دیدید قرآنها آراسته و مساجد تزیین شده و منارهها
                          طولانى وبلند بنا شده و قرآن به صورت آهنگین تلاوت مىشود،
                          مساجد راه عبور قرار داده شده است، مؤمن در آن زمان از طلاى
                          سرخ وخالص کمیابتر است. مساجد آنان آراسته و بدنهایشان
                          پاکیزه ولى دلهاى آنان از مردار، بد بوىتر است».
 
      صاحب جواهر معتقد است: زینتکارى مساجد حرام نمىباشد و دلایل
 ذکر شده کامل نیست و بر حرمت دلالت نمىکنند. وى در پاسخ به دلایل ذکر
 شده مىگوید: هر چیزى که در زمان پیامبر صلىاللهعلیهوآله نبوده و بعدا بوجود آمده بدعت
 و حرام نمىباشد و تزیین مسجد اسراف بشمار نمىآید و چون براى آن غرض
 عقلایى وجود دارد و روایت لب اللباب دلیل بر حرمت نیست علاوه براین که
 سیاق آن، سیاق مکروهات مىباشد پس جواز آن موافق اصل مىباشد و مؤید
 آن (جواز) وجود درب کعبه مىباشد که در زمان پیامبر صلىاللهعلیهوآله با طلا زینت شده بود
 و تفاوتى در اقسام زینتکارى نیست بلکه بعید نیست که زینت مساجد
 اگر به قصد بزرگداشت و احترام آن باشد مستحب باشد زیرا خداوند متعال
 مىفرماید:
                          «وَ مَن یعظم شعائر اللّه فانّها من تقوى القُلوب».[130]
                         «هر کس شعائر دین خدا را بزرگ و محترم دارد (خوشا بر او که)
                          این صفت دلهاى با تقوا است».
      و نتیجه مىگیرد که منقّش کردن مساجد به غیر طلا جایز است زیرا دلیلى
 بر حرمت وجود ندارد و مىگوید: براستى دلیلى شایسته براى اثبات حرمت
 زینت کارى بطور مطلق نیافتم.[131]
 
  
  
  
  
 
  
  
  
 
 
  [1] .  العروة الوثقى مع تعالیق امام خمینى، فصل فى بعض احکام المسجد، ص 319 .
     [2] .   بحارالأنوار، ج 7 ، ص 304 .  
   [3] .  بحارالأنوار، ج 81 ، ص 16 ؛ المحاسن، ج 1 ، ص 54 ـ 55 ؛ وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 223 .
     [4] .  علل الشرایع، ج 2 ، ص 318 ؛ وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 298 .  
   [5] .   وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 223 ؛ بحارالأنوار، ج 81 ، ص 16 .
     [6] .   مستدرک الوسائل، ج 3 ، ص 435 ؛ بحارالأنوار، ج 73 ، ص 355 .  
    [8] . رساله توضیح المسائل امام خمینى قدسسره، مسئله 900 ، ص 124 و مطابق با فتاواى مراجع تقلید، م900 ،
 ص 255 ؛ رساله توضیح المسائل آیتاللّه خویى قدسسره م 909 با مقدارى اختلاف و مسئله 909 آیتاللّه گلپایگانى و م 893 آیتاللّه اراکى.  
   [9] .  تحریر الوسیله امام قدسسره، نجاسات، ج 1 ، ص 115 .
     [10] .  توضیح المسائل امام قدسسره، م 901 ، ص 124 ـ 125 مسئله در رساله دیگر مراجع عظام هم به این صورت آمده است.
     [11] .  توضیح المسائل آیتاللّه سیستانى،
 م 911 یا خراب نمایند در صورتى که کندن یا خراب کردن جزیى باشد یا آن که 
رفع هتک متوقف برکندن يا خراب کردن کلى باشد و الا خراب کردن محل اشکال است
 ...  .
     [12] .   رساله توضیح المسائل امام قدسسره، مسئله 902 ، مطابق با فتاواى دیگر مراجع عظام.  
   [13] .  رساله توضیح المسائل امام خمینى قدسسره، م 905 .
     [14] .  توضیح المسائل آیتاللّه گلپایگانى قدسسره، م911 ، ص 160 این مسئله در رساله آیتاللّه صافى اینگونه
 آمده: واگر خراب کردن آن جایز نیست چنانچه متبرعى هم باشد که بعد از تخریب
 آن را بسازد جایز بودن خراب کردن آن مشکل است... مسئله 911 و...  .  
   [15] .  العروة الوثقى مع تعالیق امام خمینى، ج 1 ، ص 46 .
     [16] .  تحریرالوسیله، ج 1 ، مسئله نجاسات، مسئله 1 .  
   [17] .  تحریرالوسیله، ج 1 ، ص 116 ، م 2  .
     [18] .  تحریرالوسیله، ج 1 ، ص 116 ؛ توضیح المسائل امام خمینى قدسسره، م 903 .  
   [19] .  تحریرالوسیله، ج 1 ، القول فى احکام النجاسات، م 3 ، ص 116 .
     [20] .  المحاسن، ج 1 ، ص 57 ؛ وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 239 .  
    [22] .  من لایحضر الفقیه، ج 1 ، ص 233 ؛ ثواب الاعمال، ص 31 ؛ تهذیب الاحکام، ج 3 ، ص 254 .  
   [23] .  الاصول السته عشر، ص 55 ؛ مستدرک الوسائل، ج 3 ، ص 386 ؛ بحارالأنوار، ج 80 ، ص 382 .
     [24] .  مستدرک الوسائل، ج 3 ، ص 385 .  
   [25] .  داستانها و حکایتهاى مسجد، غلامرضا نیشابورى، ص 58 .
     [26] .  مستدرک الوسائل، ج 3 ، ص 385 .  
   [27] .  مستدرک الوسائل، ج 3 ، ص 385 .
     [28] .  مستدرک الوسائل، ج 3 ، ص 386   
   [29] .  توضیح المسائل امام، مسئله 912 .
     [30] .  جایگاه مساجد در فرهنگ اسلامى، على رضایى، ص 48 ، انتشارات ثقلین، چاپ اول.  
   [31] .  الحدائق الناضره، ج 7 ، ص 269 ؛ دعائم الاسلام، ج 1 ، ص 149 وضعوا فیها المطاهر.
     [32] .  الکافى، ج 3 ، ص 295 ؛ وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 206 ؛ تهذیب الاحکام، ج 2 ، ص 262 ؛ بحارالأنوار ج 19 ، ص 119 .
     [33] .  مصباح الفقیه، ج 2 ، ص 703 ؛ من لایحضره الفقیه، ج 1 ، ص 235 ، یکره القیام فیها؟ قال نعم ولکن
 لاتضرکم الصلاة فیها.  
   [34] .  رساله توضیح المسائل مراجع، آیتاللّه بهجت، م 750 ، ص 149 .
     [35] .  مستدرک الوسائل، ج 3 ، ص 381 ؛ بحارالأنوار، ج 80 ، ص 349 .  
   [36] .  شرح لمعه، ج 1 ، ص 541 .
     [37] .  مستدرک الوسائل، ج 3 ، ص 380 .  
   [38] .  جامع المقاصد، ج 2 ، ص 146 .
     [39] .  عروهالوثقى، ج 1 ، ص 84 .  
   [40] .  الاستبصار، ج 1 ، ص 441 ؛ و در کتاب وسائل الشیعة آمده: عن المکان یکون خبیثا... ،
 ج 3 ، ص 490 
     [41] .  الاستبصار، ج 1 ، ص 442 ، ح 1702 .  
   [42] .  بحارالأنوار، ج 80 ، ص 292 .
     [43] .  رساله توضیح المسائل امام خمینى قدسسره، م 885 ؛ رساله توضیح المسائل آیتاللّه اراکى قدسسره، م 879 ، ص 163 .  
   [44] .  مدارک الاحکام، ج 4 ، ص 406 .
     [45] .  جواهرالکلام، ج 14 ، ص 132 .  
    [47] .  توضیح المسائل آیتاللّه بهجت، ص 150 ، م 753 .  
   [48] .  مجمع المسائل آیتاللّه گلپایگانى قدسسره، س 109 ، ص 155 ـ 156 .
     [49] .  آیتاللّه اراکى قدسسره و همچنین اگر بدون صیغه، چیزى به صورت معاطات وقف کند، وقف صحیح
 است و بنابراحتیاط واجب قبول هم لازم است و در وقف عام حاکم شرع قبول نمایید. توضیح المسائل مراجع،
 ج 1، ص 560 و آیتاللّه خویى قدسسره و تبریزى قدسسره بلکه وقف به عمل 
نیز محقق مىشود... و همچنین آیتاللّه فاضل هم همین نظر را دارد ص 561 ،
 توضِح المسائل المراجع.  
   [50] .  علل الشرایع، ج 2 ، ص 319 ؛ وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 291 ؛ در حدیث عن ابىالصحارى آمد
 و در حاشیه فى المصدر: ابىالضحاک. بحارالانوار، ج 81، ص 7 ـ 6 .
     [51] .  من لایحضره الفقیه، ج 1 ، ص 238 .  
   [52] .  وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 291 .
     [53] .  الکافى، ج 7 ، ص 56 ؛ الخصال، ص 151 ؛ وسائل الشیعة، ج 16 ، ص 174 .  
   [54] .  جواهرالکلام، ج 28 ؛ کتاب الوقوف والصدقات، ص 30 .
     [55] .  تحریرالوسیله، ج 2 ، کتاب وقف، م 56 ، ص 74 .  
    [57] .  العروهالوثقى مع تعالیق امام خمینى، ص 321 ؛ حاشیه الارشاد، ج 1 ، ص 129 ؛ تبصره المتعلمین، ج 1 ، ص 41 ؛ النهایه، ج 1 ، ص 340 .  
   [58] .  المبسوط، ج 1 ، ص 160 ؛ السرائر، ج 1 ، ص 278 ؛ الروضه البهیه، ج 1 ، ص 64 .
     [59] .  معمارى مساجد جهان، ص 20 .  
   [60] .  الفقه، کتاب الصلاة، ج 2 ، ص 453 .
     [61] .  المنجد، ماده حرب، ص 124 ـ 125 .  
   [62] .  ترجمه تفسیر المیزان، ج 3 ، ص 272 ـ 273 .
      [64] .  وسائل الشیعة، ج 5 ، ب 58 از ابواب صلاة الجماعه، ص 460 .
     [65] .  المساجد و احکامها، ص 150 .  
   [66] .  المبسوط، ج 1 ، ص 160 ؛ السرائر، ج 1 ، ص 279 .
     [67] .   علل الشرایع، ج 2 ، ص 320 ؛ تهذیب الاحکام، ج 3 ، ص 253 ؛ وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 237 و...  
   [68] .  وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 238 .
     [69] .  العروة الوثقى مع تعالیق امام خمینى، فصل فى بعض احکام المسجد، ص 321 .  
    [71] .  المبسوط، ج 1 ، ص 160 ؛ السرائر، ج 1 ، ص 279 .  
   [72] .  جواهرالکلام، ج 14 ، ص 79 ؛ الفقه، کتاب الصلاة، ج 2 ، ص 454 .
     [73] .  جواهرالکلام، ج 14 ، ص 80 .  
   [74] .  تهذیب الاحکام، ج 3 ، ص 256 ؛ وسایل الشیعة، ج 5 ، ص 230 .
     [75] .  وسایل الشیعة، ج 5 ، ص 230 ؛ تهذیب الاحکام، ج 3 ، ص 256 .  
   [76] .  مستدرک الوسایل، ج 3 ، ص 384 ؛ بحارالأنوار، ج 52 ، ص 323 .
     [77] .  جواهرالکلام، ج 14 ، ص 79 .  
   [78] .  العروهالوثقى مع تعالیق الامام خمینى، ص 321 ، م 11 ، ص 321 ؛ حاشیة الارشاد، ج 1 ، ص 129 ؛ تبصرة المتعلمین، ج 1 ، ص 41 .
     [79] .  المبسوط، ج 1 ، ص 160 ؛ السرائر، ج 1 ، ص 278 .  
   [80] .  المجازات النبویة، ص 62 ؛ وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 217 ، ص 149 .
     [81] .  من لایحضره الفقیه، ج 1 ، ص 236 ؛ علل الشرایع، ج 2 ، ص 320 .  
   [82] .  وسایل الشیعة، ج 17 ، ص 347 .
     [83] .  مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 17 ، ص 121 ؛ الغیبه، ص 475 .  
   [84] .  علل الشرایع، ج 2 ، ص 320 .
       [87] .  بحارالأنوار، ج 84 ، ب 30 ، ص 7 ـ 8 .  
   [88] .  من لایحضره الفقیه، ج 2 ، ص 253 .
     [89] .  الکافى، ج 4 ، ص 229 .  
   [90] .  همان؛ من لایحضره الفقیه، ج 2 ، ص 253 .
     [91] .  جواهرالکلام، ج 14 ، ص 105 .  
    [93] .  العروة الوثقى مع تعالیق الامام خمینى، ص 320 ، م 1  .  
   [94] .  جواهرالکلام، ج 14 ، ص 105  .
     [95] .  وسائل الشیعة، ج 3 ، ص 622 .  
     [98] .  شوق دیدار، ص 297 .
     [99] .  تحریرالوسیله، ج 1 ، مقدمه 4 ، م 20 ، ص 138 ـ  139 ؛ الروضة البهیة، ج 1 ، ص 66 .  
   [100] .  وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 159 ، ح 6214 ؛ معتبر، ج 2 ، ص 115 .
     [101] .  وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 159 ، ح 6216 .  
    [103] .  المیزان فى تفسیر القرآن، ج 13 ، ص 267 .  
   [104] .  تفسیر نمونه، ج 12 ، ص 388 .
     [105] .  مجمع المسائل، آیتاللّه گلپایگانى قدسسره، ج 1 ، ص 132 .  
   [106] .  توضیح المسائل مراجع، ج 1 ، ص 527 ، م 908 .
     [107] .  رساله توضیح المسائل، امام خمینى قدسسره، م 898 ؛ توضیح المسائل مراجع، ج 1 ، ص 522 .  
   [108] .  فروع الکافى، ج 3 ، ص 369 .
      [110] .  جواهرالکلام، ج 14 ، ص 106 .
      [112] .  رساله توضیح المسائل، امام خمینى1، م 909 ، ص 124 ؛ رساله توضیح المسائل، مراجع، م 209 ،
 ص 477 
     [113] .  جامع المسائل، آیتاللّه فاضل لنکرانى قدسسره، س 275 ، ص 87 .  
   [114] .  همان، س 284 ، ص 89 .
     [115] .  مجمع المسائل، آیتاللّه گلپایگانى قدسسره، س 526 ، ص 161 .  
   [116] .  رساله توضیح المسائل، امام خمینى قدسسره، م 910 ، ص 125 ؛ فتاواى مراجع معظم تقلید، م 910 ،
 ص 257 
     [117] .  مدارک الاحکام، ج 4 ، ص 296 .  
   [118] .  جواهرالکلام، ج 14 ، ص 84 .
     [119] .  مدارک الاحکام، ج 4 ، ص 296 .  
   [120] .  جواهرالکلام، ج 14 ، ص 84 .
     [121] .  همان، ص 85 ـ 86 .  
   [122] .  توضیح المسائل، امام خمینى قدسسره، م 908 .
     [123] .  عروة الوثقى، ج 1 ، ص 305 ، بل یحرم تزیین المساجد والمشاهد المشرفه... .  
   [124] .  مستمسک العروة الوثقى، ج 5 ، م 1 ، ص 522 .
     [125] .  رساله توضیح المسائل، مطابق با فتاواى مراجع، م 908 ، ص 147 .  
    [127] .  مکارم الاخلاق، شیخ طبرسى، ص 449 .  
   [128] .  مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 3 ، ص 372 .
     [129] .  روضة الواعظین، ص 338 .  
    [131] .  جواهرالکلام، ج 14