نمایش صفحات

 افراد و گروه‏هاى مدیریت مساجد

از آنجا که مسجد از جهت بعد مادى آن همچون سایر پدیده‏هاى طبیعى است
(و برخوردار از یک موقعیت ویژه) مراحل پیدایش، استمرار حیات و سرانجام
مرحله انهدام و نیستى را سپرى مى‏کند، طبیعتا در هر مرحله‏اى نقش آفرینانى
باید باشند تا با ایفاى نقش و مسئولیت خود بتوانند گذراندن و طى این مراحل را
در مسجد هستى بخشند. این نقش آفرینان عبارتند از: افرادى که به تنهایى
یا به صورت جمعى هر یک به ایفاى نقش خویش مى‏پردازند:

     الف) واقف و بانى: نخستین فرد یا افرادى که در ایجاد مسجد سهیم هستند

بانى یا بانیان یا واقفان هستند زیرا براى ایجاد و احداث بناى مسجد باید فرد خیر
و نیکوکارى گام پیش نهد و با واگذارى قطعه زمین مناسب و اعطاى هزینه
و مصالح موجب شوند تا مسجدى شکل گیرد.

     ب) مهندسان و معماران: در بناى هر ساختمانى از جمله مسجد بدون شک
این اقشار یعنى طراحان، معماران، بناهاى ماهر و کارگران زحمت‏کش نقش
عمده را دارند.

     ج) متولى و ناظر: از آن‏جا که واقفان پس از واگذارى زمین و سرمایه غالبا
مسئولیت خویش را پایان یافته تلقى مى‏کنند طبیعتا افراد صالح و شایسته‏اى را
براى اتمام کار احداث و نظارت بر روند امور به عنوان متولى و ناظر انتخاب
مى‏کنند که شرع و قانون به این انتخاب احترام گذاشته و آنان را به رسمیت
مى‏شناسد.

     د) هیأت امنا و شوراى مسجد: اینان مجموعه‏اى متشکل از افراد توانمند
و شایسته هستند که با هماهنگى اهالى محل یا طبق وقف‏نامه و یا به شکل دیگر
برساخت مسجد و اداره آن تأثیر گذارند.

     هـ) امام جماعت که به فرموده مقام معظم رهبرى مدظله‏العالى مدیر طبیعى
مسجد است در بسیارى از شهرستان‏ها و روستاها براى اقامه جماعت
از یک روحانى خوش‏نام و خوش سابقه به پیشنهاد اهالى محل دعوت مى‏گردد،
و با حکم مرکز رسیدگى به امور مساجد و با هماهنگى عالى‏ترین مقام روحانى
منطقه به این سمت گمارده مى‏شود. در حال حاضر در بسیارى از مناطق کشور
این قشر تأثیرگذار مدیران مساجد (به معناى واقعى کلمه) محسوب مى‏شوند.

     و) خادم و خادمان: هر مسجدى با تناسب کوچکى و بزرگى و درجه اهمیت

آن همواره تعدادى از این افراد را دارد و اهمین نقش آنها در حفظ و کمک
به اداره مساجد بر کسى پوشیده نیست.

     ز) حکومت و دولت: از آنجا که وظیفه حاکمان آبادکردن خانه خداست،
حکومت اسلامى موظف است به حمایت همه جانبه مادى و معنوى مساجد
بپردازد و در این ارتباط مسؤولیتى سنگین برعهده دارد.

     به هر حال باید توجه داشت که ذکر این موارد و این اقشار بیشتر از آن
جهت مورد اهمیت بحث ماست که هرکدام به نحوى در پیدایش و استمرار
و یا تعمیر و توسعه مساجد اثرگذار هستند. در هر حال آن چه در این کتاب براى
ما مهم است؛ بررسى مسائل فقهى مدیریت مساجد است که با توجه به آیات
و روایات و فتاوا در سه محور زیر قابل پیگیرى است:

     1 ـ مدیریت مطلوب.

     2 ـ مدیریت ممنوع.

     3 ـ احکام فقهى مدیریت.

 

مدیریت مطلوب

با کمى تأمل در آیات قرآن مى‏توانیم دو نوع مدیریت را براى مساجد بیابیم:

     1 ـ مدیریت مطلوب و آرمانى.

     2 ـ مدیریت ممنوع و شیطانى.

     در اداره مساجد به شکل اول آن‏چه در تمامى مراحل ساخت،
توسعه عمران، تعمیر و نظارت و انجام هرگونه فعالیت در مورد مسجد مورد
توجه مى‏باشد داشتن سمت و سوى الهى و قصد قربت در این افراد است

و بدیهى است که دستیابى به این جایگاه کار چندان آسانى نیست.
رهنمودهایى که از آیات و روایات جهت کسب این شایستگى‏ها استفاده
مى‏شود در طى مباحث آینده به اختصار مورد بحث قرار خواهد گرفت قبل از
ورود به مباحث به عنوان مقدمه نگاهى به اهمیت و فضیلت‏هاى احداث مسجد
خواهیم داشت.

 

فضیلت بناى مسجد

احداث و بناى مسجد در اسلام اهمّیّت خاصّى دارد و خداوند براى آن ثواب
و پاداش ویژه‏اى را قرار داده است. در روایات و احادیث فراوان به این مسئله
اشاره و یا تصریح شده است. مى‏توان به فرموده حضرت رسول اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله اشاره
نمود:

                         «مَن بَنى مَسجدا فى الدُّنیا اعطاهُ اللّه‏ُ بِکُلّ شبرٍ منهُ مَسیرة
                         أربعینَ ألفَ عامٍ مَدینة من ذَهَب و فضة و لؤلؤ و زِبَرجِد
».[1]

                        «هر کس در دنیا مسجدى بسازد، خداوند متعال در ازاء وجب آن
                         (یا فرمود و هر ذراع آن)
[2] شهرى به اندازه چهل هزار سال راه
                         رفتن از طلا و نقره و مروارید و یاقوت و زمرد و زبرجد و لؤلؤ
                         به او عنایت فرماید
».

     و در روایت مشابهى در کتاب «عقاب الاعمال» از شیخ صدوق قدس‏سره از
ابن‏عباس در خطبه‏اى طولانى از پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله نقل شده است که ایشان

فرمودند:

                         «مَن بنى مسجدا فى الدُّنیا اعطاهُ اللّه‏ُ[3] بکلِ شبرٍ منه، او قال
                         ـ بکُل ذراعُ منه ـ مَسیرة اربعین ألف عام مَدینة مِن ذَهَبِ
                         و فضه و در و یاقُوت و زُمُرد، و فى کُلّ مدینة ألف ألف قصر،
                         و فِى کُلّ قصر اربعون ألف ألف دار و فى کلّ دار اربعون
                         ألف‏ألف بیت، و فى کلّ بیت أربعون ألف‏ألف سریر على کل
                         سریر زوجه من الحور العین و فى کل بیت اربعون ألف‏ألف
                         وصیف و اربعون ألف‏ألف‏ألف وصیفه و فى کل بیت اربعون
                         ألف‏ألف مائدة على کل مائده أربعون ألف‏ألف قصعة، وفى کُلّ
                         قصعة اربعون ألف‏ألف لون مِن الطّعام و یُعطى اللّه‏ُ و لیّه من
                         القوة ما یأتى به الازواج و على  ذلِکَ الطعام و ذلِکَ الشّراب فى
                         یَومِ واحِد
».[4]

                        «هرکس در این دنیا مسجدى بسازد، خداوند به هر وجبى یا
                         ذراعى ازآن شهرى در بهشت از طلا و نقره و دُرّ و یاقوت و زمرّد
                         و زبرجد و مروارید براى او بنا مى‏کند که بزرگى آن به اندازه
                         پیمودن مسافت چهل هزار هزار سال راه باشد و در هر شهرى
                         چهل هزار هزار قصر و در هر قصرى چهل هزار هزار تخت
                         و بر هر تختى همسرى از حوریان و در هر اتاقى چهل هزار هزار
                         خادم و چهل هزار هزار نوع از انواع طعام وجود دارد و خداوند
                         به «دوست خود» چنان نیرو و توانى عنایت مى‏فرماید که بتواند

                        از همه همسران و خوردنى‏ها و آشامیدنى‏ها در یک روز بهره
                         برد
».

     نکات قابل توجّه در این حدیث آن است که خداوند متعال بانى مسجد را
«ولى اللّه‏» یعنى دوست خویش نامیده است که این مقامى پس والاست و خداوند
متعال نعمت‏هاى فراوانى در بهشت در اختیار وى قرار مى‏دهد.

     پیامبر گرامى اسلام صلى‏الله‏علیه‏و‏آله بناى مسجد رااز اعمالى که پس از مرگ به او ملحق
مى‏شود و فرمود:

                         «انّ مِمّا یَلحقُ المؤمنُ مِن عَمَلِهِ وَ حَسَناتِه بعد موته، عِلما علمه
                         و  نشرَهُ، وَ ولدا صالحا تَرکه او مُصْحفا ورثه، أو مسجدا
                         بناهُ...
».[5]

                        «از آنچه به مؤمن بعد از مرگش ملحق مى‏شود از اعمال
                         و خوبى‏ها، علم و دانشى است که به وسیله او منتشر شده
                         و فرزند صالحى است که از او باقى مانده و کتاب و نوشته‏اى
                         که بعد از خود مى‏گذارد یا مسجدى که بنا نموده است...
».

     و همچنین رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در روایتى فرمود: در شب معراج دیدم این
کلمات بر در ششم از بهشت نوشته شده بود:

                         «لا اله الا اللّه‏، محمّد رسول اللّه‏، على ولى اللّه‏، مَن اَحَبّ انْ یَکُونَ
                         قَبرَهُ واسعا فلیُبَن المَساجدَ...
».[6]

                        «خدایى جز اللّه‏ وجود ندارد، محمّد رسول  خداست،
                         على ولى خداست، کسى که دوست دارد قبرش وسیع باشد

                        پس باید مساجد بنا نماید
».

     علامه مجلسى قدس‏سره در بحارالانوار در توضیح «قبر» چنین گفته است: در اکثر
اخبار مقصود از قبر، محل روح است نه جسم و این از واضحات است که وسعت
و تنگنا از مقتضیات روح است زیرا مى‏دانیم براى هر فردى، جسم و روحى
است که ممکن است در تنگنا و وسعت قرار گیرد. آیا نمى‏بینى کسى که
قرض‏هاى زیادى دارد در حالى که در باغ بزرگى راه مى‏رود، مى‏گوید: من در
تنگناى شدیدى قرار دارم، زیرا روحش در تنگناست و همچنین کسى که در
خانه کوچکى زندگى مى‏کند وقتى که به او بشارت مى‏دهند که مال زیادى به او
مى‏رسد مى‏گوید: الحمداللّه‏، من در وسعت هستم. بنابراین روح و جسم در
ارتباط با یکدیگرند و از تأثیر جسم به نیکى یا سختى روح متأثر مى‏شود.[7]

    امام صادق علیه‏السلام در اهمیت و فضیلت بناى مسجد فرمود:

                         «مَن بَنى مَسجِدا وَ لَو کَمَفحَصِ قِطاة بَنَى اللهُ لَهُ بیتا فى الجَنَةِ».[8]

                        «هرکس مسجدى بنا کند اگر چه به اندازه لانه مرغى باشد
                         خداوند متعال براى او خانه‏اى در بهشت بنا کند
».

     در این حدیث، مسجد به «مفحص قطاه» تشبیه شده است: قطاه پرنده‏اى
به اندازه کبوتر است که طوقى شبیه فاخته یا قمرى به گردن دارد[9] و ظاهرا همان
اسفرود فارسى است و مفحص، محلى است که پرنده  آن را انتخاب کرده
و با سینه‏اش آن جا را براى قرار دادن تخمهایش نرم و هموار مى‏نماید.
این تشبیه، مبالغه در کوچکى است[10] و مقصود این است که مسجد هر قدر

کوچک و بى‏ساز و برگ باشد ثواب مزبور براى بانى آن ثابت است اگرچه از
مسجد بودن تنها واجد رسم و نشانه آن باشد، مشروط به این که با موقعیتى که
دارد بتوان از آن در اقلّ مراتب مسجدى استفاده کرد هرچند دیوار و سقف
و فرش نداشته باشد. شاهد براین معنا، ذیل حدیث است. ابوعبیده حذّا ناقل این
خبر مى‏گوید: در راه مکّه مشغول مسطح کردن سنگ‏ها بودم تا زمین را به جهت
مسجد هموار و صاف کنم در این هنگام حضرت امام صادق علیه‏السلام از این محل
گذشتند. عرض کردم. فدایت شوم، امیدوارم در هموار کردن زمین ثواب بناى
مسجد به من داده شود. حضرت فرمودند: بلى چنین است.[11]

    توجّه به این روایات روشن مى‏نماید که اسلام اهتمام زیادى به بناى مسجد
دارد و چون امامان معصوم علیهم‏السلام همواره در انجام فضایل اولین افراد بوده‏اند
مى‏بینیم که پیامبر گرامى اسلام صلى‏الله‏علیه‏و‏آله پس از هجرت اولین کارى که انجام دادند
بناى مسجد بود[12] و امام صادق علیه‏السلام مى‏فرمایند:

                        «هنگامى که قائم علیه‏السلام ما قیام مى‏کند در پشت کوفه مسجدى بنا
                         کند که داراى هزاردست است».[13]

    ـ فقهاى بزرگوار نیز ضمن پذیرفتن مضمون بسیارى از این روایات
فتواهاى خویش را در این راستا صادر نموده‏اند از جمله امام خمینى قدس‏سره در
تحریرالوسیله چنین نگاشته‏اند:

                         «یکى از مستحبات اکیده ساختن مسجد است که در آن اجرى

                        عظیم و ثوابى بسیار هست به‏طورى‏که در حدیث آمده که
                         رسول خدا
صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: کسى که در دنیا مسجدى بسازد خداى
                         تعالى بهر وجب از آن مسجد ـ و یا فرمود ـ به هر ذراع از آن
                         ـ که حدود نیم متر است ـ شهرى از طلا و نقره و یاقوت و زمرد
                         و زبرجد و لؤلؤ مى‏دهد که طول آن هزار سال راه باشد...».[14]