نمایش صفحات

ظلم به مسجد

                         «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ أَن یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِى
                         خَرَابِهَا أُوْلَئِکَ مَا کَانَ لَهُمْ أَن یَدْخُلُوهَا إِلاَّ خَآئِفِینَ لهُمْ فِى الدُّنْیَا
                         خِزْیٌ وَلَهُمْ فِى الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیم
».[10]

                        «و چه کسانى ستمکارتر از کسانى مى‏باشند که از بردن نام خدا
                         در مساجد خدا جلوگیرى کردند، و در خرابى آنها کوشیدند؟
                         آنان را شایسته نیست که در آن
[مراکز عبادت] درآیند،
                         جز در حال ترس
[از عدالت و انتقام خدا .]براى آنان در دنیا
                         خوارى و زبونى است و در آخرت عذابى بزرگ است
».

 

احکام

     1 ـ هرکس با رفتار و گفتار خود مانع از تحقق اهداف مسجد گردد
از ستم‏کنندگان به مسجد و مصداقى براى «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ» است،
بنابر نظر علامه طباطبائى:

                         «از ظاهر سیاق برمى‏آید که منظور از این ستمکاران کفار مکه‏اند

                        و جریان مربوط بقبل از هجرت است، چون این آیات در اوائل
                         ورود رسول خدا
صلى‏الله‏علیه‏و‏آله به مدینه نازل شده است. اولئک ما کان لهم
                         ان یدخلوها الا خائفین
این جمله بخاطر کلمه «کان» که در آن
                         است، دلالت دارد بر واقعه‏اى که قبلاً واقع شده بوده و قهرا
                         با کفار قریش و رفتار ایشان با مسلمانان تطبیق مى‏شود،
                         چون در روایات آمده که کفار نمى‏گذاشتند مسلمانان در
                         مسجدالحرام و در مسجدهاى دیگرى که پیرامون کعبه براى خود
                         اتخاذ کرده بودند، نماز بخوانند
».[11]

    باید توجه داشت این که آیه در مورد خاصى نازل شده باشد نمى‏تواند
مخصص باشد و باید گفت: آیه شامل هر فردى که به مسجد به نحوى ظلم کند،
مى‏شود.

     2 ـ استفاده از واژه «اظلم» به شکل افعل تفضیل و اطلاق کلام به خوبى
نشانگر آن است که عمل این افراد مسلما مصداقى از عمل‏هاى حرام است
و چون در همین آیه وعده عذاب داده شده «وَلَهُمْ  فِى الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ»
نشان دهنده آن است عمل این‏گونه افراد از گناهان کبیره است.

     3 ـ از اطلاق آیه استفاده مى‏شود که منع کنندگان از ذکر خدا لزوما کفار
و مشرکین نیستند بلکه چه بسا مسلمانى هم مصداق «من اظلم» قرار بگیرد.

     4 ـ از عبارت أُوْلَئِکَ مَا کَانَ لَهُمْ أَن یَدْخُلُوهَا إِلاَّ خَآئِفِینَ استفاده مى‏شود
که مدیریت مساجد و فعالیت‏هاى درون مساجد باید به‏گونه‏اى باشد که هر فرد
خائن به سهولت نتواند به این اجتماع ارزشمند رخنه کند و تحقق این امر هم جز
در پرتو یک نظارت مستمر و مدیریت منسجم، امکان‏پذیر نیست و این

مدیریت منسجم با مشارکت همه مؤمنان به ویژه اداره‏کنندگان مسجد یعنى
امام جماعت و متولیان و دیگر دست‏اندرکاران میسر خواهد شد و از همین نکته
مى‏توان تلویحا لزوم نظارت حکومت اسلامى بر فعالیت مساجد را استفاده کرد.

     5 ـ این قسمت آیه لهُمْ فِى الدُّنْیَا خِزْیٌ وَلَهُمْ فِى الآخِرَهِ عَذَابٌ عَظِیمٌ مى‏توان
استفاده کرد فردى که مصداق «مانعین از مساجد» قرار گیرند قوه قضاییه حق دارد
عمل او را مجرمانه تلقى کند و کیفرى مناسب با جرمش در نظر بگیرد.