دوشنبه / ۸ مهر ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۰
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۰۹۱
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجد و مدرسه

ما رفتیم، نه اینکه مدرسه بیاید سمت ما!

در این نوشتار راهکارهایی برای ارتباط هرچه بیشتر ائمه جماعات با مدارس ارائه شده است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، مسجد ایده؛ پیوند مسجد و مدرسه امری است که تحقق آن نیازمند همتی مضاعف از جانب مسئولین هر دو نهاد است. هم مسجد و هم مدرسه از آنجا که تلاش می‌کنند تا آدمی را به سوی تکامل و تعالی خویش راهنمایی کنند، مقدس و در کانون توجه هستند. در این میان، نقش روحانی مسجد به دلیل مسئولیت ویژه و اصیل در مسجد، بسیار مهم و برجسته است و لازم است تا اولین گام‌ها برای ایجاد ارتباطی موثر و ودوستانه با مدرسه از جانب او صورت بگیرد.

سر زدن به مدرسه، مشارکت جدی در فعالیت‌های علمی و فرهنگی مدارس، پشتیبانی از امکانات مدارس می‌تواند ساده ترین اقدامات در ایجاد این ارتباط مهم باشد. یکی از افرادی که توانسته در این عرصه به موفقیت ملموس برسد، حجت‌الاسلام عظیمی امام جماعت مسجد موسی ابن جعفر(ع) است که با ایده‌های عملی خود در این زمینه گام‌های مهمی برداشته است. آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی  پایگاه تخصصی مسجد، با این امام جماعت است.

از نوجوانی با مسجد مانوس شدم
مسجد جایگاه رفیعی در اسلام دارد. تمام حرکات مهم پیامبر در صدر اسلام از مسجد آغاز می‌شد و در مسجد بود. حدیث هم داریم که کسی که با مسجد در ارتباط باشد، ده تا برکت برایش دارد. دوست خوب پیدا می‌کند، حکمت می‌آموزد و.... به لطف خدا من از دوران نوجوانی با مسجد مانوس شدم. فعالیت‌های جدیدم را نیز مدیون مسجد هستم. این فعالیت‌ها از مکبری آغاز شد و بعد همین طور با بچه‌های مسجد آشنا شدم مثل سیاه‌پوش کردن و تزئین نمودن مسجد برای مناسبت‌های مختلف، همراهی در اردوها و ....

قدیم طلبه‌ها در مساجد درس‌هایشان را می‌خواندند
با چهار صفحه نوشتن از نماز جماعت در کتب درسی، راه به جایی برده نمی‌شود. اگر آموزش و پرورش خواهان کار عمیق است باید نسبت به این امر همت کند، می‌تواند همایش برگزار کند و از مساجد بازدید داشته باشند. یعنی دانش‌آموزان حضور پیدا کنند در مساجد نزدیک مدرسه، تا حدی که در مسجد کلاس درس بگذارند تا دانش‌آموز با آن فضا آشنا بشود. کلاس درس نیز با نماز جماعت ختم شود. قدیم طلبه‌ها در مسجد درس‌هایشان را می‌خواندند.

مسجد با نمازخانه فرق دارد
مسجد با نمازخانه فرق می کند. مسجد یعنی محل سجده و عبادت؛ محرابی دارد، امام جماعتی دارد که ولایت‌مداری را رشد می‌دهد، اما در نمازخانه فقط دانش‌آموزان مدرسه هستند. وارد مسجد که می‌شویم فضا، فضایی است که طیف‌های گوناگون مردم از کودک تا پیر را می‌بینیم، با قیافه‌های مختلف از سطوح اجتماعی مختلف، همه در یک صف می‌ایستند و دانش‌آموز اتحاد را می‌بیند. خیلی پیام دارد مسجد. نمازخانه مدرسه با مسجد قابل مقایسه نیست.

ما رفتیم نه اینکه مدرسه بیاید سمت ما
مدتی امام جماعت مسجد علی بن الحسین(ع) بودم، مسجدی کوچک در کوچه مسجد رانندگان. چند مدرسه در آن نزدیکی وجود دارد؛ راهنمایی نمونه دولتی ابرار، هنرستان باهنر و دبستان شهید فارسی. به عنوان روحانی آنجا با مدرسه راهنمایی ابرار و هنرستانی که در همان کوچه بود ارتباط برقرار کردم. در جلساتی برای بچه‌ها صحبت می کردم. در مورد مسجد می‌گفتم. فضای مسجد را طوری درست کرده بودیم که کتابخانه داشت.

طبق وصفی که حضرت علی(ع) در رابطه با پیامبر فرموده‌اند: "طبیب دوار بطبه". من هم احساس وظیفه کردم و رفتم مدرسه ابرار که جزء مدارس خیلی خوب مشهد هم هست و با مسئولین و دانش ‌آموزان مرتبط شدم. به آنها اعلام کردیم که این مسجدی که کنار مدرسه است، کتابخانه هم دارد. دانش‌آموزان گاهی می‌آمدند و به منظور گرفتن کتاب و سوال کردن با کارهای فرهنگی مسجد مرتبط می‌شدند. نکته این است که ما رفتیم، نه اینکه مدرسه و آموزش و پرورش بیاید سمت ما. البته اگر آنها بیشتر زمینه‌سازی می‌کردند، بچه‌ها را سوق می‌دادند و تشویق می‌کردند اثرش بیشتر بود.

در مسجد را باز گذاشتیم
ارتباط گیری ما با دانش‌آموزان خوب بود. الحمدلله هر وقت می‌خواستیم در مدرسه به روی ما باز بود، یادم می‌آید جلسه‌ای را هم در مسجد ما برگزار کردند. ما گفته بودیم این مسجد در اختیار شماست، اگر خواستید کلاس و جلسه برگزار کنید. در مسجد را باز می‌گذاشتیم برای آنها. یعنی هم باید ائمه جماعات و هیات امنا روی باز نشان بدهند برای کار و هم مدارس. اگر یک همکاری بین مدیر مدرسه و آموزش و پرورش انجام بشود کار زیبایی خواهد بود.

پیوند مسجد، مدرسه و منزل باید ماندگار بشود
شاید پنج سال پیش بود، زمانی که ما در مسجد فعالیت داشتیم، بعضی دوستان نیز در بلوار وکیل آباد جلسه‌ای داشتند که در آن طرح "سه میم" اجرا می‌شد. خیلی جالب بود، سه تا نهاد اصلی را شناسایی کردند: منزل، مسجد و مدرسه. وجه تسمیه‌اش نیز به خاطر حرف میمی بود که اول این سه تا نهاد قرار داشت. دغدغه‌شان این بود که این سه ارگان را به هم نزدیک کنند تا با هم مرتبط باشند، پدر خانواده با امام جماعت مرتبط باشد، امام جماعت هم با مدیر مدرسه و همینطور پدر خانواده با مدیر مدرسه: به همین صورت این‌ها با هم ارتباط صمیمی و نزدیک داشته باشند. اگر یک چنین اتفاقی صورت بگیرد عالی می‌شود.

گفتنی است: حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل عظیمی، اهل کاشان است و صاحب دو فرزند. وی دوازده سال است در این مسجد مشغول به فعالیت است و فرزند و همسر وی علاوه بر اینکه از فعالان فرهنگی مسجد می‌باشند، در حوزه علمیه مشغول به تحصیل هستند.


https://www.masjed.ir/u/7HV

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری