سه شنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۱۰
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۲۷۸
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

مسجد چراغ راه آینده من

این گزارش از ایجاد یک گروه سرود مسجدی سخن می گوید که در جایگاه خود می تواند یک ایده خوب برای کارهای گروهی در مسجد باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، مسجد ایده؛ یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی،بیان معارف دینی و فرهنگی در قالب سرودها و شعرهای آیینی است که از همان روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در اجتماعات مردمی بویژه در مساجد دیده می‌شد. این موسیقی دلنشین که تمامی قواعد موسیقی رایج را شکسته و ارزش‌های دینی را بر صدر مجالس می‌نشاند، نیازمند تشکیل گروه‌های ویژه جهت آموزش و تدوین است.
در آغازین روزهای فصل تابستان، به سراغ یکی از موفق‌ترین سرپرست گروه‌های سرود رفته‌ایم تا از فعالیت‌ها و اقدامات وی جهت تشکیل یکی از بهترین گروه‌ها، یعنی گروه سرود "پسران خورشید" باخبر شویم. پیمان جمشیدی از اعضای فعال کانون فرهنگی هنری الرحمن مسجد صاحب‌الزمان(عج) و سرپرست گروه پسران خورشید گام‌های موفقیت خویش را چنین بیان می‌کند:

برگی از زندگی

از سال دوم ابتدایی در گروه سرود مدرسه مشغول فعالیت بودم تا اینکه در سال دوم راهنمایی توانستم به عنوان کم سن و سال‌ترین مربی هنری استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه سرود و موسیقی جهت آموزش دوره مربی‌گری به رامسر اعزام شوم. بعد از آن به شکل تخصصی تر وارد عرصه هنر شدم و فعالیت خود را بسط و گسترش دادم؛ در حال حاضر مسئول خانه سرود کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان هستم و مربی‌گری و هدایت بیش از 20 گروه استان را برعهده دارم.

 

مسجد چراغ راه آینده من

از دوران کودکی دوستدار مسجد بوده و هستم؛ مسجد به من هویت بخشید و چراغ راهی برای ادامه مسیر من شد. مسجد محیطی سالم، مملو از آرامش روحی و به دور از هرگونه تشویش ذهنی بوده و می توان جسم و روح را در آن پرورش داد. به همین دلیل بنده مسجد را جهت پیشبرد اهداف و همچنین ارائه کار هنری خود انتخاب و همیشه از انتخاب چنین مکانی به خود می بالم و سجده شکر به جای می آورم.

 

کانون مسجد بهترین جا برای کارهای هنری

چون کار و فعالیت بنده هنری بوده از همان ابتدای کار با کانون های فرهنگی هنری مساجد ارتباطی تنگاتنگ و مستمر داشتیم و در حال حاضر نیز این ارتباط وجود دارد. زیرساخت‌های مناسب کانون‌ها و نیز توجه ویژه‌ای که ستاد عالی مساجد کشور به امور هنری دارد باعث شد فعالیتمان را تحت عنوان کانون فرهنگی هنری مساجد ادامه دهیم که الحمدالله تاکنون موفق بوده‌ایم. حضور در مسجد و فعالیت در این مکان مقدس قبل از هر کاری توفیق می‌خواهد، همین که آدمی در این مکان قرار گیرد، قطعا دستی از غیب امور و فعالیت‌ها را به جلو خواهد برد.

 

راه‌اندازی خانه فرهنگ و هنر مسجد

بعد از اینکه گروه خود را به سمت و سوی مسجد جامع صاحب‌الزمان(عج) یاسوج بردم فعالیت رسمی آغاز و با عنایت خداوند متعال فعالیت‌های گروه رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به قبل پیدا کرد و نیز موفقیت‌های گروه هم چند برابر شد. کار تاجایی پیش رفت که توانستیم خانه فرهنگ و هنر و نیز خانه سرود کانون‌های مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد را راه‌اندازی و نیروهای متعهد و مذهبی را جذب مسجد کنیم.

 

تشکیل گروه سرود برای همه رده‌های سنی

تا پیش از حضور در فضای مسجد تنها یک گروه 15 نفره بودیم ولی در حال حاضر، این یک گروه به پنج گروه 20 نفره در رده‌های سنی متفاوت رسیده که مشغول به فعالیت دینی و هنری هستند. از زمان آغاز فعالیت در مسجد توانستیم به طور میانگین هر ساله بین 15 تا 20 نفر را در سنین مختلف جذب کنیم که در مجموع طی پنج سال اخیر، تعداد آنها به بیش از 300 نفر می‌رسد.

 

تولید کارهایی برای امروز

به مرور زمان و آشنایی با فنون و تکنیک روز و نیز دسترسی بهتر به منابع و امکانات لازم توانستیم کارهای خوب و فاخری را نیز تولید کنیم. نخستین قطعه سرود استان با نام «دشت شقایق» ویژه گرامی داشت مقام شامخ شهدای مدافع حرم یکی از برنامه‌ها، همچنین تولید نخستین آلبوم سرود رضوی کشور در سال 1394که همزمان با میلاد امام رضا(ع) و دهه کرامت رونمایی شد از دیگر دستاوردهای این گروه هنری است.
تهیه و تولید ویدئو کلیپ و سرود با موضوعات انتظار، قیام عاشورا، اقتصاد مقاومتی، استکبارستیزی، همکاری با صدا و سیمای مرکز استان در اجرای برنامه‌های مختلف، جذب بیش از صدها نوجوان و جوان به مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری و برگزاری اردوهای زیارتی سیاحتی، تفریحی و فرهنگی جهت اعضا را از دیگر برنامه‌های گروه مسجدی و کانونی ماست.

 

افتخارات

کسب مقام نخست جشنواره آواها و نواها در سال 1388

کسب مقام نخست جشنواره نوای پایداری در سال 1389

کسب مقام نخست جشنواره سرود روستایی رضوی در سال 1390

کسب مقام نخست استانی جشنواره سرود رضوی در سال 1392

کسب مقام نخست کشوری جشنواره «مدرسه عشق» در سال 1393

شرکت در همایش اندیشه‌های آسمانی به میزبانی مشهد مقدس در طی سه سال

گروه برتر راه یافته به جشنواره کشوری رضوی از بین 175 گروه سراسر کشور در سال 1393

https://www.masjed.ir/u/7NF

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: