دوشنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۶:۲۵
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۵۵۶
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

محفل دوستی بانوان

محفل دوستی بانوان ایده ای است از مسجد امام علی هامبورگ در کشور آلمان، که رسیدگی به امور بانوان را وجهه همت خود قرار داده و به آموزش بانوان، بیان مسائل و دغدغه های امروزین آنها می پردازد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد؛ مسجد ایده؛ بانوان قشر مهمی از جامعه اسلامی هستند که هم در تکامل معنوی جامعه و هم تعالی خانواده نقش مهم و بسزایی دارند. تجهیز و رسیدگی به این نقش مهم و هدایت آن به اصالت حقیقی و الهی خود، بستگی فراوانی به حضور بانوان در اماکن مذهبی و مقدسی همچون مسجد دارد که می تواند زمینه و بستر تربیت و آموزش ایشان را فراهم نماید.

مسجد امام علی هامبورگ، از جمله مساجدی است که به این مهم توجه ویژه ای داشته و بخش عظیمی از فعالیت های خود را تحت عنوان "محفل دوستی بانوان" به ایشان عرضه داشته است:

 

ایده: تشکیل محفل یا هیئت بانوان در مسجد با هدف آموزش، مشاوره، پاسخگویی و رسیدگی به امور بانوان

مشروح ایده

محفل دوستی بانوان ایده ای است از مسجد امام علی هامبورگ در کشور آلمان، که رسیدگی به امور بانوان را وجهه همت خود قرار داده و به آموزش بانوان، بیان مسائل و دغدغه های امروزین آنها می پردازد. این محفل که تاکنون هجدهمین گردهمایی خود را به پایان رسانده است، میزبان بانوان مسلمان آلمان از هر منطقه و ملیتی، برای آموزش مهارت ها و هنرهای ویژه بانوان بوده است. بخش های مختلف محفل دوستی بانوان عبارت است از:

 

اردوی گروهی بانوان

این محفل تا کنون برنامه های خود را تحت قالب اردوی چند روزه بانوان در شهرهای هانوفر، مونیخ، هامبورگ، کلن، برلین، فرانکفورت و... برگزار کرده است. معمولا سفر گروهی از یک روز تا سه روز ادامه دارد و علاوه بر کلاس های آموزشی، برنامه های فرهنگی و تفریحی هم برای بانوان در نظر گرفته شده است که فرصت آشنایی و دوستی بیشتری را بین بانوان مسلمان فراهم کرده است.

 

کارگاه های آموزشی

 برگزاری کارگاههای آموزشی محور مهم محفل دوستی بانوان است. نمونه ای از عناوین و موضوعات این کارگاه ها:

"زندگی معنوی" همراه با مسابقه فرهنگی "سه مادر، سه دختر، سه سوال"، "زندگی مهدوی همراه با مسابقه امام شناسی"، "اعتماد به نفس"، "وظایف زنان در عصر غیبت امام زمان(عج)"،"ارتباط دختر و پسر و نیز زن و شوهر از نگاه اسلام، "تعلیم و تربیت فرزندان در سن بلوغ"، "همسریابی و همسرداری"، "زن و هنر"،"ارتباط مؤثر مادران و دختران، راهنمایی قبل از ازدواج"....

 

نمایشگاه و مسابقه

از مهمترین بخش های محفل بانوان، برنامه های فرهنگی شامل بر نمایشگاه و مسابقه است که معمولا از با استقبال زیادی مواجه شده و بر جذابیت محافل و تنوع برنامه های آن افزوده است. نمایشگاه آیات و احادیث، مسابقه معرفی گیاهان دارویی، مسابقه آشپزی و طبخ شیرینی، بازدید از کارگاه شکلات و....از جمله فوق برنامه های مسجد برای بانوان است.

 

کلاس های هنری مسجد

از مهمترین برنامه ها در حاشیه محفل بانوان، برگزاری کلاس های هنری و یا آموزش های مورد نیاز بانوان است. از جمله آنها می توانیم به کلاس آموزش نقاشی، آموزش خط نستعلیق، آموزش زبان آلمانی و..اشاره نماییم.

 

دیالوگ بین الادیانی بانوان

همایش بین الادیانی زنان هامبورگ از جمله محافل بانوان آلمان است که مسجد امام علی هامبورگ نیز در آن عضویت یافته است و بانوان مرکز تلاش می کنند به نمایندگی از بانوان مسلمان موضوعات موثر اجتماعی را به طرح و بحث بگذارند. از جمله این مباحث می توان به موضوعات زیر اشاره نمود:

دین من، آزادی شما؛ اکنون و در آینده؟، آموزش مذهبی در یک جامعه چند فرهنگی، آیین ها و مراسم دینی در زندگی مسلمانان، سهم دین در تعلیم و تربیت کودکان، رشد شخصیت و مسئولیت اجتماعی در پرتو ایمان به خدا، اعتماد بی نهایت در عشق به خدا و...

برپایی نماز جماعت بانوان در حاشیه این مجالس که مورد تماشا و استقبال بانوان دیگر ادیان قرار گرفته، از نمونه کارهای تبلیغی مرکز امام علی هامبورگ است که در آشنایی بانوان مسیحی با دین مبین اسلام موثر بوده است.

 

فرشته های بهشتی

از مهمترین برنامه های مسجد هامبورگ برای دختران، برگزاری جشن فرشته های بهشتی برای مراسم جشن تکلیف است که معمولا هر سال در سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختران برگزار می شود. در این مراسم، پرداختن به موضوعاتی چون جایگاه و ارزش زن، آموزش احکام و نماز از مهمترین موضوعات است.

https://www.masjed.ir/u/7WQ

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: