چهارشنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۰
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۵۸۳
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

غمگساران مسجدی

اولین صندوق امداد را جوانان مسجد جلیلی تهران بنیان گذاشتند. همین ایده بعدها در فرمان امام خمینی(رحمه‌الله) برای تشکیل صندوق کمیته امداد برای همه نیازمندان تبلور یافت و جنبه‌ای سراسری و ملی یافت. تشکیل کمیته امداد که خود بتواند از این صندوق و خیرین آن حمایت کرده و آن را ساماندهی کند از ضروریات و نشانه‌های یک مسجد فعال است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، مسجد ایده، غمگساری از غمدیدگان و مستمندان جامعه یکی از مولفه‌های مهم مومنان است که در قرآن بدان اشاره شده است. همچنین وقتی سیره عملی ائمه معصوم را می‌خوانیم، روایت‌هایی موثر خواهیم دید که در آن ائمه در نیمه‌های شب، غذا بر دوش خود نهاده و مستمندان جامعه را یاری می‌رسانند و حتی در میانه نماز خویش هم، از آن چشم نپوشیده‌اند.

اولین صندوق امداد را جوانان مسجد جلیلی تهران بنیان گذاشتند. همین ایده بعدها در فرمان امام خمینی(رحمه‌الله) برای تشکیل صندوق کمیته امداد برای همه نیازمندان تبلور یافت و جنبه‌ای سراسری و ملی یافت. تشکیل کمیته امداد که خود بتواند از این صندوق و خیرین آن حمایت کرده و آن را ساماندهی کند از ضروریات و نشانه‌های یک مسجد فعال است:

ایده

تشکیل کمیته امداد"غمگساران مسجدی" در مسجد

مسئله

نامناسب بودن وضعیت  ارتباط نیازمندان با مسجد؛ از ابراز نیاز گرفته تا مراحل رسیدگی به نیاز

 شرح ایده

نه در اهمیت غمگساری تردیدی هست و نه ناشایست بودن وضعیت فعلی ابراز فقر که در بسیاری از مساجد شاهد آن هستیم قابل چشم‌پوشی است. لذا با توجه به کراهت شدید تکدی‌گری، شایسته است که مساجد برای هدفمند ساختن کمک‌های مردمی و هدایت آن به سمت نیازمندان واقعی،ساز و کار ویژه‌ای جهت این امر داشته باشند. لذا پیشنهاد می‌شود که:

نخست متولیان مسجد(مخصوصا امام جماعت) بر اهمیت امداد به مومنان و دستگیری از ایشان تاکید کنند.(لااقل یک سخنرانی مهیّج در این زمینه انجام شود).

بر ناپسند بودن گداپروری تاکید شود.

کمیته‌ای جهت شناسایی مستمندان، جمع کمک‌ها و رساندن صدقات به نحو شایسته به ایشان تشکیل شود.

بایدها

کمیته مذکور زیر نظر امام جماعت باشد.

 در شناسایی و بازدید از محل زندگی فقرا، احتیاطات لازم از قبیل رعایت مسائل شرعی در برخورد با نامحرم(مخصوصا هنگامی که مددجو از بانوان بی‌سرپرست است) و حفظ شأن و آبروی افراد مورد تاکید قرار گیرد.

علاوه بر شناسایی مستمندان واقعی، امتیازاتی همچون مومن بودن و اهل ابراز نبودن و...برای اولویت‌بندی مدّنظر قرار گیرد.

زینت‌ها و مستحبات

از افراد مسنّ در ترکیب اعضای کمیته بهره جسته شود.

برای فقرا شناسنامه صادر شود(یعنی مجموعه‌ای از اطلاعات ضروری ایشان مورد ثبت و ضبط قرار گیرد).

از تکدی گری در مسجد جلوگیری به عمل آید(هر کس علنا ابراز فقر کرد او را متوجه مسئول کمیته کنند).

گزارش عملکرد کمیته در فواصل زمانی مناسب به اطلاع خیرین رسانده شود تا ضمن جلب اعتماد بیشتر، نمایشی از یک تعاون منسجم هم صورت پذیرد.

غیر از کمک‌هایی که به صورت منظم در اوقاتی چون شب‌های جمعه و... جمع آوری می‌شود، برنامه‌ای ثابت، همچون ذبح گوسفند در اول هر ماه قمری و توزیع آن بین فقرا، وجود داشته باشد و عده‌ای عضو ثابت در این طرح مشارکت کنند و مسئول کمیته هم قبل از موعد مذکور(مثلا اول هر ماه) از طریق امکانات موجود(پیامک، شبکه تلگرام و...) به اعضا یادآوری و هم  پس از آن حتما گزارش اجرا داشته باشد.

پشتوانه نظری

مجموعه آیات و روایاتی که بر تعاون مومنانه و تلاش برای قضاء حوائج مومنان تاکید دارند.

مقام معظم رهبری(پیام به اجلاس19نماز): مسجد باید رابطه‌ی خود را با ...غمدیدگانی که غمگساری می‌جویند...برقرار و مستحکم کند.

ایده‌های مرتبط 

صندوق قرض‌الحسنه مسجد

تاسیس صندوق قرض‌الحسنه مسجد

موسسه خیریه مسجد

تشکیل صندوق خیریه مسجد و شناسایی افراد نیازمند و کمک به آنها به شیوه‌ای معین و آبرومندانه از سوی مسجد محل

گلریزان مسجدی

برگزاری گلریزان مسجدی برای حل مشکلات جوانانی که تازه ازدواج کرده‌اند، همچنین حل مشکلات اجتماعی دیگر همچون آزادای زندانیان دربند، معالجه بیماران محل، تهیه دارو برای بیماران صعب‌العلاج، تهیه سیسمونی کودک و تامین هزینه تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان بی‌سرپرست.

https://www.masjed.ir/u/7Xs

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: