پنج شنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۹
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۳۹۷
گزارشگر : مدیر مدیر
شبستان بررسی می‌کند

انتظارات مسجدی‌ها از دولت سیزدهم؛ از احیای کارکردهای مسجد تا تعیین تکلیف بیمه خادمان

تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی، برقراری پل ارتباطی میان مردم و مسئولین از طریق مساجد، اهتمام به فرهنگ عمومی جامعه، بیمه خادمان مساجد از جمله مطالبات اهالی مسجد از رئیس جمهوری منتخب است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، با برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، اهالی مسجد همانند دیگر مردم و اقشار جامعه از رئیس جمهوری آینده مطالبات و خواسته هایی دارند، در همین راستا در سلسله گفت و گوهایی از ائمه جماعات مساجد مطالبات و خواسته های آنها را از رئیس دولت سیزدهم جویا شدیم که در ادامه نظرات تعداد دیگری از امامان جماعت مساجد را در این زمینه می خوانید:

 

دولت اسلامی به وظایف و تکالیفش در مورد مساجد عمل کند

 

حجت الاسلام «حسن عامری»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به مطالبات اهالی مسجد از رئیس جمهور منتخب گفت: اولین موضوعی که جامعه اسلامی از دولت تراز انقلاب اسلامی توقع دارد، بحث گسترش عدالت اجتماعی است، چراکه این موضوع باید به معنای واقعی و به دور از شعار اجرا شود و در این صورت است که به طور قطع بخشی از نیازهای جامعه را می توانیم پاسخگو باشیم.

 

مدیر ناحیه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) مرکز رسیدگی به امور مساجد بیان کرد: برخورداری مردم از حقوق حقه خود در مسائلی که مورد به زندگی آنها است، از جمله برخورداری از عدالت اداری دومین مطالبه ای است که از دولت آینده انتظار انجام آن را داریم، به این معنا که هر انسانی با هر سیلقه، جناح و گرایش سیاسی وقتی به ادارات مراجعه می کند، یقین بداند که حق او ضایع نمی شود و در بهترین شکل و سریعترین زمان به حق قانونی، عرفی و شرعی خود می رسد و واهمه نداشته باشد که برخی با ثروت  و قدرت و نفوذ حق او را ضایع کنند.

 

حجت الاسلام عامری برخورداری از موقعیت های مساوی را سومین مطالبه مردم و اهالی مسجد از دولت آینده دانست و تصریح کرد: امروز بخشی زیادی از تحصیل‌کردگان جامعه مدعی هستند که با توجه به تحصیلات موقعیت های شغلی و اجتماعی به صورت مساوی تقسیم نمی شود، از این رو توقع می رود که دولت آینده تدابیری بیندیشد که بر اساس عدالت هر کس بر اساس مهارت و تحصیلات بتواند صاحب شغل و کسب و کار شود.

 

وی بر لزوم تحقق عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی در جامعه تاکید کرد و گفت: عدالت اجتماعی یعنی که جوانان بتوانند امکان تحصیل در رشته ای که علاقه مند هستند، داشته باشند و از تحصیل محروم نشوند. از طرفی عدالت اقتصادی باید در جامعه محقق شود و همه به طور یکسان از ظرفیت های کشور حق بهره برداری داشته باشند، تجمع ثروت در یک نقطه و محروم ماندن جامعه از امکانات مالی و اقتصادی، بی عدالتی است و موجب نارضایتی مردم را فراهم می کند.

 

مدیر ناحیه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: مسئله اهتمام به فرهنگ متعالی اسلامی موضوع دیگری است که لازم است مورد توجه قرار گیرد، زیرا انقلاب اسلامی در شکل گیری و ادامه مسیر، اساسی ترین شعاری که داشته است مسئله ایجاد فرهنگ اسلامی بوده است. بنابراین دولت در کنار توجه به مقوله اقتصاد در گام دوم انقلاب باید به موضوع فرهنگ جامعه نیز اهمیت دهد.

 

وی بر لزوم همراهی و تبعیت از ولایت فقیه تاکید و اضافه کرد: آن چیزی که جمهوری اسلامی را از دیگر کشورها متمایز می کند، مسئله ولایت فقیه است و بزرگترین امتیاز نظام جمهوری اسلامی همین موضوع است، بنابراین تبعیت از ولایت فقیه به عنوان اصل مهم باید در دستور کار دولت آینده قرار گیرد.

 

حجت الاسلام عامری افزود: اگر چه مساجد باید به شکل مردمی اداره شوند، اما حکومت اسلامی نیز در مقابل مساجد تکالیف و وظایفی دارند، امام خمینی(ره) فرمودند: «ما انقلاب کردیم که مسجد بسازیم». شکل گیری انقلاب اسلامی از مساجد بوده است و در مساجد همه اقشار جامعه حضور دارند و در فعالیت های مساجد نقش دارند، از این رو جریان فرهنگی و گسترش مباحثی همچون حجاب و عفاف بهترین مکانش مساجد است، اگر دولت وظیفه خود را در قبال مساجد انجام دهد، بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی از طریق مساجد حل می شود.

 

وی خاطر نشان کرد: مساجد در بحران های مختلف همانند سیل و زلزله همواره به کمک دولت ها آمده اند، لازم است که نگاه دولت ها نیز به مساجد همانند دانشگاه که تمدن‌ساز است، باشد. نگاه صحیح به مساجد موجب می شود که ظرفیت این پایگاه  گره گشای بسیاری از مشکلات باشد، تقویت شود.

 

مساجد پل ارتباطی میان مردم و مسئولین شوند

 

حجت الاسلام «محمدجواد اولیایی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه رسیدگی به معیشت مردم باید در اولویت کاری رئیس جمهور منتخب قرار گیرد، گفت: ضرورت دارد که کمیته ای در مساجد به منظور رسیدگی به مشکلات مردم تشکیل شود و مساجد پل ارتباطی میان مردم و مسئولین شوند.

 

امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا(س) (واقع در شهرک نمونه سپاه) بیان کرد: همچنین، لازم است که مسئولین دولتی در مساجد حضور یابند و ضمن گوش دادن به دغدغه ها و مشکلات مردم برای رسیدگی به مشکلات آنها چاره اندیشی کنند، این اقدام می تواند موجب دلگرمی مردم شود و بدانند که مسئولین برای حل مسائل و مشکلات مردم دغدغه مند هستند.

 

وی همچنین از دولت آینده خواست که از برنامه های فرهنگی مساجد حمایت کنند و افزود: اصلی ترین و مردمی ترین پایگاه حضور مردم مساجد هستند، بنابراین توجه به برنامه های فرهنگی مساجد می تواند جوانان را از تهاجمات فرهنگی دشمن بیمه کند.

 

اهتمام به فرهنگ عمومی جامعه

 

حجت الاسلام«سید مهدی ارفع»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان بر لزوم اهتمام دولت آینده نسبت به مساجد به عنوان اماکن عمومی و پایگاه دینی تاکید و بیان کرد: اینکه مساجد باید به صورت مردمی اداره شوند، نباید دلیلی بر بی توجهی دولت به این مراکز عبادی شود.

 

امام جماعت مسجد دوستعلی خان (واقع در خیابان بهشت) خاطر نشان کرد: بسیاری از مساجد در اقصی نقاط کشور مهجور هستند و امام جماعتی ندارند و یا مساجد درآمدی برای انجام فعالیت های فرهنگی ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه مساجد باید خط مقدم جبهه فرهنگی کشور باشند، ابراز کرد: با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن متاسفانه فضای فرهنگی جامعه فضای مناسبی نیست، بنابراین بحث توجه به فرهنگ عمومی جامعه نیز باید مورد اهتمام جدی قرار گیرد.

 

حجت الاسلام ارفع فاصله طبقاتی در جامعه را یکی دیگر از آسیب هایی دانست که لازم است نسبت به رفع آن تلاش شود و تاکید کرد که دولت با بهره گیری از نظرات و ایده های کارشناسان اقتصادی زبده و هماهنگی با آنها می تواند برای تورم و فساد اقتصادی که گریبانگیر جامعه شده است، تدابیری بیندیشد.

 

بیمه پرسنل مساجد

«بهداد جهرمی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان موضوع رسیدگی به بیمه پرسنل مساجد را یکی از موضوعاتی نام برد که دولت منتخب باید نسبت به آن تدابیری بیندیشد و گفت: فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد و کتابخانه ها با کمترین درآمد در این مراکز مشغول به فعالیت هستند بنابراین لازم است که نسبت به مشکلات آنها رسیدگی شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری محمدرسول الله(ص) مسجدالرسول(ص) رسالت اظهار کرد: یکی دیگر از مطالبات اهالی مسجد از دولت آینده رسیدگی به و کمک به مساجد کم برخوردار است که با مشکلات فراوانی دست و پنچه نرم می کنند.

 

وی رسیدگی به رقبات مساجد را موضوع دیگری دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و گفت: رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم هم موضوع مهم دیگری است که باید در دولت آینده نسبت به آن توجه جدی شود.

پایان پیام

https://www.masjed.ir/u/9bl

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری