شنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۹
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۰۵۱
گزارشگر : جلال حیران نیا
رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی مطرح کرد؛

نقش مساجد در زدودن آسیب‌های اجتماعی

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی گفت: امروز متاسفانه شاهد مسجدی که در تراز اسلام بوده و در مدینة النبی و کوفه وجود داشته است، نیستیم.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی ضمن تقدیر از افرادی که در بحث مسجدمحوری تلاش می‌کنند، اظهار کرد: در زمان انقلاب مساجد مراکز انقلاب در هر محله بودند.

وی با بیان اینکه مسجد در بحث پدیداری انقلاب نیز فعال بود، مطرح کرد: در آن زمان مساجد با نگهداری از اسلحه‌ها در بحث نظامی، تشکیل بسیج اقتصادی در بحث اقتصادی، نگهداری و بازداشت ساواکیان، آوردن صندوق‌های رای و ... فعال بودند.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی، با اشاره به اینکه مساجد باید محور تمام فعالیت‌ها باشند، عنوان کرد: در پیش از انقلاب تنها مساجد خاصی آن هم با همت امامان جماعت ازجمله مقام معظم رهبری، شهید آیت الله سعیدی، آیت الله مهدوی کنی و ... فعال بودند.

وی با بیان اینکه مساجد امروز وضعیت مطلوبی ندارند، خاطرنشان کرد: امروز متاسفانه شاهد مسجدی که در تراز اسلام بوده و در مدینة النبی و کوفه وجود داشته است، نیستیم.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با اشاره به اینکه در گذشته منبر مساجد، حکم رسانه امروزی را داشتند، تصریح کرد: مدیریت مساجد شامل سه بخش، مدیریت در مسجد، مدیریت بر مسجد و مدیریت از مسجد می‌شود.

وی با بیان اینکه منبر و محراب دو محور مدیریت در مسجد هستند، یادآور شد: منبر و محراب در جامعه امروزی باید به خوبی مدیریت شوند تا جماعات با محراب در مساجد جمع شده و سپس با منبر بر آن‌ها تاثیر گذاشت.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با اشاره به اینکه مدیریت از مسجد در محلات فراگیر می‌شود و افرادی که در مساجد حاضر نمی‌شوند را نیز در بر می‌گیرد، بیان کرد: امام در مسجد با افرادی مسلمان و اهل نماز جماعت ارتباط دارد ولی در محلات با حدود ۱۰ هزار نفر ارتباط دارد که امکان دارد در این بین، مسلمان، مسیحی، یهودی، فقیر، ثروت‌مند، یتیم و ... وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز به دلیل افزایش دافعه‌ها، طرح مدیریت از مسجد و در محلات خیلی تاثیرگذار است، ابراز کرد: مدیریت مساجد باید در راستای جمهوری اسلامی و نمونه کوچک شده جامعه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با اشاره به اینکه قوه مجریه، قوه قضائیه و شورا و مجلس باید در هر محله وجود داشته باشد، اظهار داشت: اگر این سه شأن را همراه با امام و الگوگیری از نظام جمهوری اسلامی در محلات پیاده کنیم، قطعا شاهد آثار مطلوبی از جمله حل مشکلات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... خواهیم بود.

وی با بیان اینکه نباید با شلوغ کردن، قداست مساجد را از بین ببریم، عنوان کرد: محله محوری، مسجد محوری و امام محوری سه رکن اساسی هستند که باید در جامعه رعایت شوند.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با اشاره به اینکه در نظام اسلامی امام جماعت نصب می‌شود، مطرح کرد: مسجد یک فرصت است و امامت آن را نمی‌توان به هر شخصی سپرد.

وی با بیان اینکه در سازمان تبلیغات اسلامی، نصب امام جماعت داریم ولی عزل نداریم، خاطرنشان کرد: نباید امام جماعت مادام العمری داشته باشیم؛ در این زمینه نیازمند اصلاح قانون هستیم به گونه‌ای که عزل و نصب امام جماعت مساجد با سازمان تبلیغات باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با اشاره به اینکه در اصل باید امام جمعه، امام جماعت را عزل و نصب کند، تصریح کرد: باید از ظرفیت امام در جامعه به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه محصول اصلی حوزه علمیه، امام است، یادآور شد: در جامعه امروز، حوزه علمیه باید به سمتی حرکت کند تا شاهد افزایش امامان عادل و عالم باشیم.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با اشاره به اینکه امام جماعت باید مدیریت، اقتصاد، جامعه شناسی، روان شناسی و ... را آموزش دیده باشد، بیان کرد: در این زمینه حوزه علمیه وظیفه آموزش و معرفی این افراد به ائمه جمعه به منظور انتصاب در مساجد را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه اگر حوزه علمیه امام تربیت کند، جامعه غنی می‌شود، ابراز کرد: متاسفانه در برخی از مساجد هیأت امنا امام جماعت را مدیریت می‌کنند درحالی که این موضوع در نظام اسلامی جایی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با اشاره به اینکه مسجد نباید خالی از امام باشد، اضافه کرد: روحانی باید مردمی باشد؛ باید حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها فعال‌تر شوند تا طلبه‌ها تنها برای تحصیلات عالیه به حوزه علمیه قم بیایند.

https://www.masjed.ir/u/gS9

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری